Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 103 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. december 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 103 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Giver sagen, hvor en 14-årig dreng dræber en 42-årig mand med knivstik i Tilst, ministrene anledning til at overveje lovændringer m.v., herunder f.eks. en nedsættelse af den kriminelle lavalder til f.eks. 12 år i sager, hvor der er tale om meget alvorlige forbrydelser som f.eks. grov vold, voldtægt og drab?”

 

Svar:

 

Regeringen har nedsat en kommission vedrørende ungdomskriminalitet, der skal foretage en samlet gennemgang af indsatsen mod ungdomskriminalitet og på grundlag heraf komme med indstilling om, hvordan indsatsen kan styrkes med henblik på at gøre den så målrettet og virkningsfuld som muligt.

 

Kommissionen skal i den forbindelse bl.a. overveje, om der kan være behov for at ændre de eksisterende ikke-strafferetlige reaktionsmuligheder i forhold til børn og unge, som begår kriminalitet, og som er under den kriminelle lavalder på 15 år. Det kan forventes, at kommissionen i den forbindelse også vil overveje, om det eventuelt vil være hensigtsmæssigt at ændre den kriminelle lavalder.

 

Regeringen vil på baggrund af kommissionens overvejelser og anbefalinger tage stilling til, i hvilket omfang der er anledning til at gennemføre lovændringer mv. med henblik på at styrke indsatsen mod ungdomskriminalitet.

 

Særligt for så vidt angår tiltag i henhold til den sociale lovgivning over for unge under 15 år, der begår kriminalitet, har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Velfærdsministeriet, der har oplyst følgende:

 

”Det kan oplyses, at unge, der begår kriminalitet, skal støttes i deres udvikling med henblik på at komme ud af kriminaliteten.

 

Det er væsentligt, at de nødvendige sociale hjælpeforanstaltninger iværksættes med henblik på at få de unge, der har begået kriminalitet, ud af den kriminelle løbebane.

 

Der er allerede i dag regler i lovgivningen, som skal sikre en indsats over for kriminelle unge.

 

Politiet har pligt til at underrette de sociale myndigheder, når de tilbageholder og afhører børn og unge under 15 år. Hvis det drejer sig om alvorlig kriminalitet, skal kommunen inden 7 dage udarbejde en handleplan, som skal sikre en indsats over for den unge, så den unge kommer væk fra kriminalitet. Formålet med handleplanen er at sikre, at der iværksættes en planlagt og kontrolleret indsats med henblik på, at den unge, forældrene og forvaltningen i et gensidigt samarbejde medvirker til at få den unge på rette vej. Samtidig fastholdes både forældrenes og kommunens ansvar over for den unge.

 

Det kan i nogle tilfælde vise sig påkrævet, at den unge anbringes uden for hjemmet, herunder eventuelt i en sikret afdeling.

 

I 2004 blev aldersgrænsen for dispensation til at anbringe børn og unge i sikret afdeling nedsat fra 15 til 12 år. Det skete på baggrund af sager, hvor meget unge havde begået grov kriminalitet. Hvis en kommune finder, at det er absolut påkrævet at anbringe den unge uden for hjemmet, og det er formålsløst at anbringe den unge i et åbent tilbud, fordi han/hun vil forlade stedet, så snart det er muligt, kan det vise sig nødvendigt med en kortere anbringelse i sikret afdeling.

 

Nedsættelse af alderen fra 15 til 12 år i forbindelse med anbringelse på sikret afdeling er ved at blive evalueret. Resultaterne fra evalueringen vil foreligge i starten af 2008.

 

For at hindre at unge kriminelle udvikler sig til hårde kriminelle igangsættes et projekt, der skal kortlægge omfanget af unge under 15 år, som begår kriminalitet, herunder deres baggrund og årsag til at de begår kriminalitet, samt kommunernes indsats over for unge kriminelle under 15 år.

 

Endvidere er der opsamlet erfaringer fra forebyggende indsatser, primært rettet mod unge under 15 år fra etniske minoriteter. De indsatser, som er evaluerede og kan fremvise en effekt, er samlet i et idékatalog til brug for udmøntning af en ansøgningspulje, som kommuner og andre kan søge. Puljen udmeldes i starten af 2008.

 

For at styrke forældrenes ansvar over for deres børn, kan kommunen pålægge forældrene at påtage sig et ansvar for deres børn. For bl.a. at forebygge kriminalitet kan forældrene blive pålagt at sikre, at deres barn møder op i skolen, at barnet deltager i en fritidsaktivitet, og at barnet er hjemme på et nærmere bestemt tidspunkt om dagen. Hvis forældrene har svært ved at leve op til deres ansvar, kan kommunen pålægge forældrene at deltage i et forældreprogram. Hvis ikke forældrene følger pålægget, kan kommunen fratage dem børnefamilieydelsen.

 

Der er således allerede taget en lang række af initiativer, der skal styrke indsatsen over for de helt unge kriminelle.

 

Endvidere har regeringen nedsat en kommission vedrørende ungdomskriminalitet. Et af de spørgsmål, kommissionen skal se på, er netop, om der er behov for at ændre indsatsen for kriminelle unge under 15 år.”