Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1007 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Barbara Bertelsen

 

 


Spørgsmål nr. 1007 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

 

”Vil ministeren indhente oplysninger om de erfaringer, man har gjort sig med politi og våben i England, jf. at specialstyrker er bevæbnede og den almindelige betjent ikke er?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:

 

”Rigspolitiet har indhentet bidrag fra de relevante engelske myndigheder og kan på den baggrund oplyse følgende:

 

Politiet i England og Wales arbejder efter et princip om policing by consent, hvilket bl.a. indebærer, at politipatruljering hovedsageligt udføres af politibetjente, der som udgangspunkt ikke er bevæbnede.

 

Den lokale politiledelse skal imidlertid samtidig medvirke til at sikre, at betjentene ydes den fornødne beskyttelse imod voldelig kriminalitet, herunder navnlig kriminalitet udøvet under anvendelse af våben. Ledelsen skal i den forbindelse bl.a. udføre løbende trussels- og risikovurderinger med henblik på at fastlægge det nødvendige antal bevæbnede betjente i de enkelte politistyrker.

 

Politiets skydevåben udleveres alene til særligt autoriserede betjente, der indsættes i forbindelse med politiforretninger, hvor bevæbnet politi er påkrævet, ligesom betjentene mere generelt indgår i politiets varetagelse af bestemte opgaver, herunder f.eks. bevogtningsopgaver, der som udgangspunkt vil kræve deltagelse af en bevæbnet politistyrke.

 

Politiets brug af skydevåben er lovreguleret, og enhver skud-afgivelse med tjenestevåben skal indberettes til Home Office (det britiske indenrigsministerium, hvorunder bl.a. politiet sorterer), og til Association of Chief Police Officers (ACPO).

 

Samtlige politiets skudafgivelser, der medfører dødsfald eller alvorlig legemsbeskadigelse, undersøges efterfølgende af Independent Police Complaints Commission (IPCC).

 

Home Office har over for Rigspolitiet oplyst, at man ikke har foretaget en egentlig evaluering af den ovenfor beskrevne ordning.”

 

Til Retsudvalgets orientering vedlægges Rigspolitiets rapport om politiets anvendelse af skydevåben 2002-2006. Som det bl.a. fremgår heraf, er politiets anvendelse af skydevåben nøje reguleret i §§ 16-17 i politiloven og §§ 4-9 i bekendtgørelse nr. 978 af 21. september 2004 om politiets anvendelse af visse magtmidler mv.

 

Reglerne i politiloven og bekendtgørelsen suppleres endvidere af Rigspolitiets kundgørelse om politiets brug af skydevåben, hvoraf det bl.a. fremgår, at enhver anvendelse af skydevåben eller trussel med skydevåben snarest muligt skal indberettes skriftligt til Rigspolitiet og efter omstændighederne til vedkommende statsadvokat.