Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1003 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2008.

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 

 

 


Spørgsmål nr. 1003 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Hvad er ministerens kommentar til artiklerne ”Ulovlige knive i forsvaret” (Ritzau den 7/8-08) og ”Unge mænd forsøger at indsmugle våben” (Vejle Amts Folkeblad den 30/7-08), og hvilke overvejelser giver de anledning til i forbindelse med våbenlovens stramninger af straffen for at bære kniv?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:

 

”1. Jeg har til brug for min udtalelse indhentet en udtalelse fra Bornholms Politi om sa­gen beskrevet i artiklen i Ritzau den 7. august 2008.

 

Bornholms Politi har oplyst, at en marinespecialist den 30. juni 2008 i Bornholms Lufthavn blev fundet i besiddelse af en enhåndsbetjent foldekniv af mærket ”Leather­man” med en klinge, der kan fastlåses i udfoldet position. Kniven er omfattet af for­buddet i våbenlovens § 4, stk. 1, hvorfor den rutinemæssigt blev inddraget af lufthav­nens sikkerhedspersonale og overgivet til politiet.

 

Marinespecialisten, der var på vej til Island for at gøre tjeneste på Søværnets inspek­tionsskib ”Vædderen” på et togt i Nordatlanten, blev senere afhørt telefonisk og sigtet for overtrædelse af våbenlovens § 10, stk. 3, jf. § 4, stk. 1. Den pågældende oplyste i den forbindelse, at Søværnet har udleveret kniven til ham, og at han bruger denne i sin tjeneste i Søværnet.

 

Bornholms Politi har på denne baggrund og henset til, at den pågældende var i besid­delse af kniven under en tjenesterejse, oversendt sagen til Forsvarets Generalauditoriat til afgørelse.

 

Sagen behandles således ikke længere af Bornholms Politi. Det bemærkes i øvrigt, at våbenlovens § 4, stk. 1, om ulovlig besiddelse af kniv på offentligt sted ikke gælder for militære myndigheder, jf. våbenlovens § 8.

 

2. Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Sydøstjyllands Politi om artiklen i Vejle Amts Folkeblad den 30. juli 2008.

 

Sydøstjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at artiklen omhandler 10 sager fra juli måned, hvor toldere i forbindelse med toldkontrollen ved indrejse i Billund Luft­havn fandt ulovlige våben i form af knojern, totenschlægere, kastestjerner og knive i bagagen, som tilhørte rejsende på vej hjem fra ferie i udlandet.

 

Sydøstjyllands Politi har endvidere oplyst, at politiet i hvert enkelt tilfælde blev kon­taktet af tolderne, og at ejeren af den pågældende bagage blev sigtet for overtrædelse af våbenloven. Der var i alle tilfældene tale om førstegangsovertrædelser af våbenlo­ven, og de pågældende blev efter en konkret vurdering meddelt bøder for overtrædelse af våbenloven.

 

I tilknytning hertil kan jeg oplyse, at jeg i Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i våbenlovssager har fastsat nærmere retningslinjer om sanktionspå­standene i sager om overtrædelse af våbenloven.

 

Rigsadvokatmeddelelsen er senest revideret i juli 2008 med henblik på at afspejle den skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af knive på offentligt sted, som blev gen­nemført ved lov nr. 500 af 17. juni 2008.

 

I Rigsadvokatmeddelelsens afsnit 3.1.2. om besiddelse af kniv på offentligt tilgænge­lige steder anføres bl.a. følgende:

 

”Bestemmelsen i våbenlovens § 10, stk. 3, er senest ændret ved lov nr. 500 af 17. juni 2008, således at bestemmelsen nu har følgende ordlyd:

 

”Stk. 3. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 år, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.”

 

Ændringen indebærer, at straffen for ulovlig besiddelse af knive på offentligt til­gængelige steder skærpes, således at der i alle tilfælde skal udmåles en friheds­straf, medmindre særlig formildende omstændigheder begrunder en bødestraf.

Ændringen har virkning for overtrædelser, der begås efter lovændringens ikrafttræ­den den 1. juli 2008.

 

….

 

1. gangstilfælde

 

Ifølge bemærkningerne til lovforslaget tilsigtes overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, dvs. ulovlig besiddelse af en kniv på offentligt tilgængelige steder, ud­dannel­sessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende, som altover­vejende ho­vedregel straffet med ubetinget fængsel i 7 dage. Dette gælder, uan­set om kniven tillige måtte være omfattet af våbenlovens § 14, stk. 1.

 

For unge under 18 år kan straffen efter forarbejderne dog gøres betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvis betingelserne for at anvende samfundstjene­ste i øvrigt er opfyldt.

 

Hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder, kan der – både for lov­overtrædere over og under 18 år – i førstegangstilfælde idømmes bøde i stedet for fængsel.

 

I disse tilfælde forudsættes der som før lovændringen i 2008 idømt en bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet samtidig udgør en overtrædelse af våbenbekendtgørel­sens § 14, stk. 1, forudsættes bøden som før lovændringen i 2008 fastsat til 5.000 kr.

 

Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan særlig formildende omstændigheder navnlig tænkes at foreligge i tilfælde, hvor en person oprindelig har haft et aner­kendelsesværdigt formål (i våbenlovens forstand) med at bære eller besidde kniv på offentligt tilgængeligt sted, men på grund af f.eks. et svinkeærinde eller en for­glemmelse efterfølgende er kommet i en situation, hvor det ikke (længere) er lovligt at bære eller besidde den pågældende kniv.

 

Der kan således efter omstændighederne foreligge særlig formildende omstæn­dig­heder, hvis der f.eks. er tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spej­dertur eller lignende, hvor vedkommende lovligt har båret eller været i be­siddelse af en kniv, foretager et restaurationsbesøg med kniven i lommen eller tasken og dermed overtræder forbuddet i våbenlovens § 4, stk. 1.

 

Hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel vol­delig karakter – f.eks. i værtshusmiljøer i aften- eller nattetimerne – vil der dog kun sjæl­dent foreligge særlig formildende omstændigheder, uanset om den på­gældende person tidligere på dagen har haft et anerkendelsesværdigt formål med at bære kni­ven.”

 

Anklagemyndighedens strafpåstand i sager om overtrædelse af våbenloven afhænger således af en række faktorer, der kan variere fra sag til sag. Hvis der er tale om et før­stegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv på offentligt sted, og der efter en konkret vurdering findes at foreligge særligt formildende omstændigheder, vil der – i overens­stemmelse med forarbejderne til lov nr. 500 af 17. juni 2008 – i stedet for frihedsstraf kunne fastsættes en bøde.

 

For så vidt angår ulovlig besiddelse af våben som f.eks. knojern og totenschlægere på offentligt sted fremgår det af Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005, afsnit 3.2.2., at så­danne sager i førstegangstilfælde som udgangspunkt afgøres med bøde.

 

På den baggrund giver det mig ikke anledning til bemærkninger, at Sydøstjyllands Politi efter en konkret vurdering har afgjort nogle sager om førstegangsovertrædelser af våbenloven med en bøde.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.