Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1003 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2008.
Brian Mikkelsen
/
 Anette Arnsted
Â
Spørgsmål nr. 1003 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Hvad er ministerens kommentar til artiklerne â€Ulovlige knive i forsvaret†(Ritzau den 7/8-08) og â€Unge mænd forsøger at indsmugle vÃ¥ben†(Vejle Amts Folkeblad den 30/7-08), og hvilke overvejelser giver de anledning til i forbindelse med vÃ¥benlovens stramninger af straffen for at bære kniv?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:
â€1. Jeg har til brug for min udtalelse indhentet en udtalelse fra Bornholms Politi om saÂgen beskrevet i artiklen i Ritzau den 7. august 2008.
Bornholms Politi har oplyst, at en marinespecialist den 30. juni 2008 i Bornholms Lufthavn blev fundet i besiddelse af en enhÃ¥ndsbetjent foldekniv af mærket â€LeatherÂman†med en klinge, der kan fastlÃ¥ses i udfoldet position. Kniven er omfattet af forÂbuddet i vÃ¥benlovens § 4, stk. 1, hvorfor den rutinemæssigt blev inddraget af lufthavÂnens sikkerhedspersonale og overgivet til politiet.
Marinespecialisten, der var pÃ¥ vej til Island for at gøre tjeneste pÃ¥ Søværnets inspekÂtionsskib â€Vædderen†pÃ¥ et togt i Nordatlanten, blev senere afhørt telefonisk og sigtet for overtrædelse af vÃ¥benlovens § 10, stk. 3, jf. § 4, stk. 1. Den pÃ¥gældende oplyste i den forbindelse, at Søværnet har udleveret kniven til ham, og at han bruger denne i sin tjeneste i Søværnet.
Bornholms Politi har pÃ¥ denne baggrund og henset til, at den pÃ¥gældende var i besidÂdelse af kniven under en tjenesterejse, oversendt sagen til Forsvarets Generalauditoriat til afgørelse.
Sagen behandles således ikke længere af Bornholms Politi. Det bemærkes i øvrigt, at våbenlovens § 4, stk. 1, om ulovlig besiddelse af kniv på offentligt sted ikke gælder for militære myndigheder, jf. våbenlovens § 8.
2. Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Sydøstjyllands Politi om artiklen i Vejle Amts Folkeblad den 30. juli 2008.
Sydøstjyllands Politi har i den forbindelse oplyst, at artiklen omhandler 10 sager fra juli mÃ¥ned, hvor toldere i forbindelse med toldkontrollen ved indrejse i Billund LuftÂhavn fandt ulovlige vÃ¥ben i form af knojern, totenschlægere, kastestjerner og knive i bagagen, som tilhørte rejsende pÃ¥ vej hjem fra ferie i udlandet.
Sydøstjyllands Politi har endvidere oplyst, at politiet i hvert enkelt tilfælde blev konÂtaktet af tolderne, og at ejeren af den pÃ¥gældende bagage blev sigtet for overtrædelse af vÃ¥benloven. Der var i alle tilfældene tale om førstegangsovertrædelser af vÃ¥benloÂven, og de pÃ¥gældende blev efter en konkret vurdering meddelt bøder for overtrædelse af vÃ¥benloven.
Â
I tilknytning hertil kan jeg oplyse, at jeg i Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005 om sanktionspÃ¥stande i vÃ¥benlovssager har fastsat nærmere retningslinjer om sanktionspÃ¥Âstandene i sager om overtrædelse af vÃ¥benloven.
Rigsadvokatmeddelelsen er senest revideret i juli 2008 med henblik pÃ¥ at afspejle den skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af knive pÃ¥ offentligt sted, som blev genÂnemført ved lov nr. 500 af 17. juni 2008.
I Rigsadvokatmeddelelsens afsnit 3.1.2. om besiddelse af kniv pÃ¥ offentligt tilgængeÂlige steder anføres bl.a. følgende:
â€Bestemmelsen i vÃ¥benlovens § 10, stk. 3, er senest ændret ved lov nr. 500 af 17. juni 2008, sÃ¥ledes at bestemmelsen nu har følgende ordlyd:
â€Stk. 3. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 Ã¥r, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.â€
Ændringen indebærer, at straffen for ulovlig besiddelse af knive pÃ¥ offentligt tilÂgængelige steder skærpes, sÃ¥ledes at der i alle tilfælde skal udmÃ¥les en frihedsÂstraf, medmindre særlig formildende omstændigheder begrunder en bødestraf.
Ændringen har virkning for overtrædelser, der begÃ¥s efter lovændringens ikrafttræÂden den 1. juli 2008.
….
1. gangstilfælde
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget tilsigtes overtrædelse af vÃ¥benlovens § 4, stk. 1, dvs. ulovlig besiddelse af en kniv pÃ¥ offentligt tilgængelige steder, udÂdannelÂsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende, som altoverÂvejende hoÂvedregel straffet med ubetinget fængsel i 7 dage. Dette gælder, uanÂset om kniven tillige mÃ¥tte være omfattet af vÃ¥benlovens § 14, stk. 1.
For unge under 18 Ã¥r kan straffen efter forarbejderne dog gøres betinget med vilkÃ¥r om samfundstjeneste, hvis betingelserne for at anvende samfundstjeneÂste i øvrigt er opfyldt.
Hvis der foreligger særlig formildende omstændigheder, kan der – bÃ¥de for lovÂovertrædere over og under 18 Ã¥r – i førstegangstilfælde idømmes bøde i stedet for fængsel.
I disse tilfælde forudsættes der som før lovændringen i 2008 idømt en bøde pÃ¥ 3.000 kr. Hvis forholdet samtidig udgør en overtrædelse af vÃ¥benbekendtgørelÂsens § 14, stk. 1, forudsættes bøden som før lovændringen i 2008 fastsat til 5.000 kr.
Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan særlig formildende omstændigheder navnlig tænkes at foreligge i tilfælde, hvor en person oprindelig har haft et anerÂkendelsesværdigt formÃ¥l (i vÃ¥benlovens forstand) med at bære eller besidde kniv pÃ¥ offentligt tilgængeligt sted, men pÃ¥ grund af f.eks. et svinkeærinde eller en forÂglemmelse efterfølgende er kommet i en situation, hvor det ikke (længere) er lovligt at bære eller besidde den pÃ¥gældende kniv.
Der kan sÃ¥ledes efter omstændighederne foreligge særlig formildende omstænÂdigÂheder, hvis der f.eks. er tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spejÂdertur eller lignende, hvor vedkommende lovligt har bÃ¥ret eller været i beÂsiddelse af en kniv, foretager et restaurationsbesøg med kniven i lommen eller tasken og dermed overtræder forbuddet i vÃ¥benlovens § 4, stk. 1.
Hvis en person bærer kniv pÃ¥ steder eller under omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstÃ¥ tilspidsede situationer af potentiel volÂdelig karakter – f.eks. i værtshusmiljøer i aften- eller nattetimerne – vil der dog kun sjælÂdent foreligge særlig formildende omstændigheder, uanset om den pÃ¥Âgældende person tidligere pÃ¥ dagen har haft et anerkendelsesværdigt formÃ¥l med at bære kniÂven.â€
Anklagemyndighedens strafpÃ¥stand i sager om overtrædelse af vÃ¥benloven afhænger sÃ¥ledes af en række faktorer, der kan variere fra sag til sag. Hvis der er tale om et førÂstegangstilfælde af ulovlig besiddelse af kniv pÃ¥ offentligt sted, og der efter en konkret vurdering findes at foreligge særligt formildende omstændigheder, vil der – i overensÂstemmelse med forarbejderne til lov nr. 500 af 17. juni 2008 – i stedet for frihedsstraf kunne fastsættes en bøde.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r ulovlig besiddelse af vÃ¥ben som f.eks. knojern og totenschlægere pÃ¥ offentligt sted fremgÃ¥r det af Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005, afsnit 3.2.2., at sÃ¥Âdanne sager i førstegangstilfælde som udgangspunkt afgøres med bøde.
PÃ¥ den baggrund giver det mig ikke anledning til bemærkninger, at Sydøstjyllands Politi efter en konkret vurdering har afgjort nogle sager om førstegangsovertrædelser af vÃ¥benloven med en bøde.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens udtalelse.