|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 67 stillet af Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg
Spørgsmål 67
De almindelige procedurer for håndtering af udgiftsbilag i Miljøministeriets Departement fremgår af departementets regnskabsinstruks, som er udarbejdet i overensstemmelse med statens generelle regnskabsregler, jf. Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv. med tilhørende vejledninger.
Procedurerne indebærer, at udgifter i alle dele af departementets organisation godkendes og attesteres af dertil bemyndigede personer, og at der er en funktionsadskillelse, så godkendelse og attestering aldrig foretages af den samme person. For det enkelte udgiftsbilag sker en godkendelse og kontrol af leverancens eller ydelsens art, omfang, beløb samt formål med henblik på at sikre, at det er i overensstemmelse med interne retningslinjer, herunder at Miljøministeriet alene afholder udgifter, der vedrører ministeriet.
Der foretages en løbende opfølgning på forbruget på de enkelte konti i regnskabet, herunder at ministeriet ikke har afholdt udgifter, der vedrører andre. Såfremt der konstateres en fejl som led i denne opfølgning, videredebiteres regningen til rette vedkommende.
For at undgå sammenblanding er der desuden etableret en kontantkasse i ministersekretariatet, som anvendes til ministerens private udgifter og som løbende fyldes op af ministerens private midler.