ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

Eksp.nr. 543824

 

2. juni 2008

Besvarelse af spørgsmål 49 alm. del stillet af Det Politisk-Økonomiske Udvalg den 5. maj 2008.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 49:

Som opfølgning på statsministerens besvarelse af samrådsspørgsmål C og D i Det Politisk-Økonomiske Udvalg den 30. april 2008 bedes der redegjort for, hvilke initiativer de enkelte ministre i regeringen har taget for at sikre sig, at det kun er udgifter, der vedkommer det enkelte ministerium, der afholdes af ministeriet og ministeriet ikke afholder udgifter der rettelig henhører til regeringspartiet - eller den enkelte ministers private udgifter.

 

Svar:

Retningslinierne for regnskabsforvaltningen i Økonomi- og Erhvervsministeriets departement er beskrevet i departementets regnskabsinstruks, som er udarbejdet i overensstemmelse med Finansministeriets Regnskabsbekendtgørelse nr. 1693 af 19. december 2006 i medfør af § 3 i lov nr. 131 af 28. marts 1984 om statens regnskabsvæsen, samt Økonomistyrelsens vejledning om udarbejdelse af regnskabsinstrukser dateret 25. oktober 2004.

 

Instruksen indeholder en beskrivelse af den regnskabsmæssige organisation og tilrettelæggelse af regnskabsopgaverne i Økonomi- og Erhvervsministeriets departement, herunder oplysninger om ansvars- og kompetencefordeling samt de regelsæt, der skal opfyldes af medarbejderne ved udførelse af regnskabsopgaverne.

 

Et centralt element i regnskabsforvaltningen er funktionsadskillelsen, dvs. at godkendelse og attestering af en disposition ikke foretages af samme person. Konkret betyder det, at der i alle dele af departementets organisation, herunder ministersekretariatet, er tilrettelagt en procedure, hvor hvert bilag først godkendes af én medarbejder og derefter attesteres af en anden medarbejder.

 

Godkendelsen omfatter kontrol med bilagenes materielle og økonomiske indhold, herunder at bilaget og det tilknyttede køb vedrører Økonomi- og Erhvervsministeriets departement. Ved attestering af bilag bekræftes korrektheden af den godkendte disponering, samt kontering heraf. Efter attestering sendes bilaget til betaling.

 

Følges denne procedure som beskrevet i regnskabsinstruksen sikres det, at Økonomi- og Erhvervsministeriet alene afholder udgifter, der vedrører ministeriet.

 

Det kan hertil tilføjes, at ministeren efter eget valg ikke har fået udleveret et betalingskort fra ministeriet. Dette medvirker til yderligere at minimere risikoen for sammenblanding.

 

Der er til brug for afholdelse af private udgifter for ministeren etableret en kontantkasse i ministersekretariatet, hvori ministeren løbende lægger egne private penge. Derfra afholdes udgifter af privat karakter, som ministeren selv skal betale, og som derfor ikke skal konteres i ministeriets regnskab.

 

 

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk