Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MAS/ J.nr. 2008-6123

Folketingets Politisk-økonomiske udvalg

 

 

 

 

Dato: 11. september 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. august følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 314 (PØU Alm. del). Stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 314:

 

”Hvilke overvejelser har ministeren gjort sig, når ministeren hævder, at pigerne sidder med løsningen i forhold til at kunne fravælge mænd som kærester, der har købt seksuelle ydelser? Hvad er i den forbindelse begrundelsen for det manglende fokus på unge mænds ansvar i forhold til at købe seksuelle ydelser og ministeren bedes forklare, hvorfor dette instrument ikke tages i anvendelse?"

 

 

Svar:

 

Kampagnen handler netop om, at det er de unge mænds eget ansvar, hvis de vælger at købe seksuelle ydelser. Kampagnens udformning bygger på den undersøgelse, som Public lavede forud for kampagnen, hvor 78 procent af de adspurgte piger svarer, at de ikke har lyst til at være sammen med en fyr, der har købt seksuelle ydelser. Undersøgelsen viste også, at 80 procent af pigerne i undersøgelsen ikke mener, at det er i orden, at drenge prøver at købe seksuelle ydelser. Kampagnen skal derfor medvirke til at gøre de unge mænd opmærksom på, at de jævnaldrende piger, som oftest er dem, de unge mænd ønsker at komme i kontakt med ikke synes, at det er i orden, hvis en ung mand køber seksuelle ydelser.

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen