,Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

BBA/IAM J.nr. 2008-6113

Folketingets Politisk-økonomiske udvalg

 

 

 

 

 

Dato: 11. september 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Politisk-økonomiske udvalgs brev af 15. august følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 312 (PØU Alm. del). Stillet efter ønske fra Pernillle Vigsø Bagge (SF).

 

­

 

 

Spørgsmål 312

”Hvad koster kampagnen "Unge og prostitution hvem betaler prisen" og mener ministeren set i lyset af tidligere erfaringer med kampagner, at resultatet vil stå mål med udgiften?”

 

Svar:

Som led i udmøntningen af satspuljen for 2006 blev der afsat 2,0 mio. kr. til en oplysnings- og debatkampagne om køb af seksuelle ydelser. Kampagnen er målrettet unge på skoler og ungdomsuddannelser.

 

Tal fra den undersøgelse Public lavede blandt unge 15-19-årige om deres holdning til prostitution forud for kampagnen viser fx, at 47 procent af de unge mænd på erhvervsskoler mener, at det er helt eller delvist i orden at købe seksuelle ydelser. Formålet med kampagnen er derfor at sætte fokus på seksualitet, følelser, køn og køb af seksuelle ydelser og dermed på sigt begrænse efterspørgslen efter betalte seksuelle ydelser blandt unge. Det handler med andre ord om at få unge mennesker til at reflektere over køb af seksuelle ydelser, så de derigennem ansvarliggøres og tager afstand fra at købe seksuelle ydelser. Kan kampagnen være med til at begrænse efterspørgslen af seksuelle ydelser og skabe en holdningsændring bland de unge mænd, er det min opfattelse, at midlerne til kampagnen givet godt ud.

 

Der vil ved kampagnens afslutning blive gennemført en evaluering for at måle kampagnens gennemslagskraft.

 

Karen Jespersen

 

/ Nina Eg Hansen