Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Det Politisk-Økonomiske Udvalg har i brev af 23. juni 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 290 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

 

Spørgsmål nr. 290:

”Vil ministeren tage initiativ til en undersøgelse af, i hvilket omfang ministerchauffører bliver tvunget til at bryde 11-timers reglen og dermed udsættes for helt urimelige arbejdsvilkår.”

 

 

Endeligt svar:

Arbejdstilsynet har oplyst, at tilsynet på baggrund af presseomtale tidligere på sommeren af ministerchaufførers overholdelse af hviletidsbestemmelserne vil skrive til samtlige ministerier og gøre opmærksom på arbejdsmiljølovens hviletids- og fridøgnsbestemmelser samt aftalerne på området, og opfordre til, at det enkelte ministerium vurderer, om der er problemer med overholdelse af disse regler, og at det, hvis det viser sig at være tilfældet, tages op i ministeriet.

 

Jeg har endvidere indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsynet, som har oplyst, at ifølge de generelle regler skal arbejdstiden tilrettelægges, så den ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer. Fravigelser fra reglerne om daglig hvileperiode kan aftales mellem vedkommende arbejdsgiverpart og arbejdstagerorganisation, og der skal i givet fald gives kompenserende hvileperiode.

 

Som finansministeren i svar af 30. maj 2008 på spørgsmål nr. 140 har oplyst til udvalget, er der den 26. september 1983 indgået en aftale mellem Finansministeriet og en række tjenestemands- og overenskomstorganisationer om fravigelse af reglerne om hviletid og fridøgn for ansatte i Centraladministrationen. Desuden er der specielt for ministerchauffører, som er tjenestemandsansatte, indgået en aftale af 2. september 1981 mellem Finansministeriet og Statstjenestemændenes Centralorganisation I om fravigelse af arbejdsmiljølovens bestemmelser om daglig hvileperiode og ugentligt fridøgn. Aftalen indebærer blandt andet, at den daglige hviletid kan nedsættes til 8 timer, i det omfang udførelsen af chaufførhvervet nødvendiggør ministerchaufførens tilstedeværelse. Hviletiden kan endvidere i ganske særlige tilfælde efter aftale med den enkelte chauffør nedsættes til under 8 timer.    

 

Arbejdstilsynet har godkendt aftalen. Ved godkendelsen blev det forudsat, at der så vidt muligt ikke for samme medarbejdere sker nedsættelse af hvileperioden i flere på hinanden følgende døgn.

 

Eventuelle tvivlsspørgsmål om rækkevidden og fortolkning af aftalen henhører under det fagretlige system.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen