Notat

8. april 2008

 

Talepapir til samråd vedrørende Indenrigs- og Sundhedsministeriets repræsentationskonto (samrådsspørgsmål B, PØU alm. del)

Spørgsmål:

Finansministeren bedes redegøre for årsagen til rod i regninger og bilag fra over 300 møder betalt af sundheds- og indenrigsministerens repræsentationskonto i perioden 2001-2005, jf. omtale i artikler i Ekstra Bladet på det seneste.

 

Svar:

(DET TALTE ORD GÆLDER)

 

Sundhedsministeriet har brugt meget tid på at gennemgå tusindvis af bilag, som vedrører ministersekretariatets repræsentationsudgifter mv. mens jeg var Indenrigs- og Sundhedsminister. 6 års bilag er en ret massiv bunke papir.

 

Sundhedsministeriet konkluderer på baggrund af deres gennemgang, at ”der i gennemganger er konstateret mindre fejl i ministeriets administration af repræsentationsudgifter, og at disse fejl ikke kan henføres til ministeren.”

 

Gennemgangen giver mig anledning til at fremhæve følgende:

 

Regnskabsforvaltningen og konteringen kunne måske have været håndteret mere hensigtsmæssigt og umiddelbart gennemskueligt, men jeg hæfter mig ved, at der har været administreret efter gældende regler og praksis.

 

Eksempelvis kunne man have oprettet en selvstændig konto til ministerens repræsentation, der gjorde det nemt at udtrække regnskabsoplysninger, ligesom man burde have påført anledning direkte på de enkelte bilag frem for kun at have det registreret i kalenderen

 

Jeg vil i den forbindelse påpege, at jeg, da jeg startede som minister, gjorde klart, at udgifter i forbindelse med venstremøder, der blev afholdt i ministeriets lokaler, skulle søges refunderet af partiet. Jeg etablerede også umiddelbart min ”kontantkasse” i ministersekretariatet med egne penge, hvorfra mine private udgifter kunne refunderes, når der var lagt ud for mig (f.eks. for frokost).

 

Gennemgangen af repræsentationsudgifterne har vist nogle få fejl i håndteringen af udgifterne.

1.             Der var i de undersøgte 6 Ã¥r 642 kr. i udgifter, som jeg selv skulle have betalt fra kassen med private penge, som jeg havde i ministersekretariatet. Ved en fejl er det Ã¥benbart ikke sket i disse tilfælde. Pengene har jeg betalt tilbage nu.

2.             Der til kom bilag for 9.951 kr., som vedrørte partimøder, hvor udgiften skulle have været refunderet fra Venstre – det er nu sket.

 

 

Med hensyn til de fremhævede 300 mødebilag, så bør man holde sig for øje, at der primært er tale om mødeforplejning til møder bestilt i kantinen af ministersekretariatet. F.eks. opskåret frugt eller sandwiches alt efter tidspunktet for mødet. Disse bestillinger er typisk foretaget af en sekretær på baggrund af, hvad der har stået i min kalender, uden at jeg selv har været inddraget i bestillingen. Sommetider bliver det glemt ved disse almindelige kantinebestillinger at anføre anledning, men det vil så fremgå af kalenderen.

 

Jeg vil her slå fast, at alle regninger og bilag er blevet håndteret og konteret af medarbejdere i Indenrigs- og Sundhedsministeriet på mine vegne. Udgiftsbilag er i alle tilfælde attesterede af relevante medarbejdere og således godkendt som relevante udgifter for ministeriet. Men jeg er som minister ikke inde og se alle de enkelte bilag, bortset fra de tilfælde, hvor jeg selv har lagt ud.

 

 

Til slut vil jeg gerne fremhæve, at der ingen tvivl er om, at det har kostet Sundhedsministeriet mere at lave gennemgangen af regnskabsbilag, end de nu får ind ved refusion af gamle udgifter. Men jeg er glad for den store indsats, de har ydet, for det har mildest talt været ærgerligt at være vidne til, hvordan urigtige påstande har floreret om sjusk og overforbrug. Det kan vi nu alle sammen lægge bag os, for der var altså ikke hold i påstandene.