Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 183 (Alm. del), som Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg har stillet til justitsministeren den 13. juni 2008.
Lene Espersen
/
  John Vestergaard
Spørgsmål nr. 183 fra Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg (Alm. del):
â€For perioden 1. maj 2007 til 24. oktober 2007 ønskes oversendt kopi af ministerens sÃ¥kaldte særlige rÃ¥dgivere og andre ansatte embedsmænd brev- og email-korrespondance, der vedrører forberedelse til folketingsvalg, afholdelse og forberedelse af valgmøder og andre valgrelaterede aktiviteter, herunder eksempelvis kontakt med ministerens valgkreds, ministerens, ministerens partisekretariat/partiorganisation og øvrige bidragsydere til ministerens valgkampsforberedelser og aktiviteter.â€
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der for perioden 1. maj 2007 til 24. oktober 2007, hvor der blev udskrevet folketingsvalg, ønskes oversendt en kopi af min særlige rådgivers og andre embedsmænds eventuelle brev- og e-mailkorrespondance, der vedrører forberedelse af valgkampen.
1. I den forbindelse kan jeg for så vidt angår den særlige rådgiver oplyse følgende:
Særlige rådgivere adskiller sig som bekendt fra almindeligt ansatte embedsmænd bl.a. ved, at deres ansættelse er knyttet til ministerens funktionsperiode. Bl.a. som følge heraf er særlige rådgivere ikke på samme måde som almindeligt ansatte embedsmænd undergivet princippet om partipolitisk neutralitet.
Det indebærer bl.a., at en særlig rådgiver kan varetage specielle opgaver, herunder i forhold til ministerens parti og politiske bagland, der bl.a. ud fra princippet om partipolitisk neutralitet kan falde uden for rammerne for, hvad det almindelige embedsværk kan yde bistand til, jf. betænkning nr. 1443/2004 om embedsmænds rådgivning og bistand, side 177 f.
Det antages i den forbindelse, at der i relation til ministerens partiarbejde generelt bør gælde vide grænser for de særlige rådgiveres rådgivning og bistand, jf. den nævnte betænkning, side 196.
I det omfang en særlig rÃ¥dgiver mÃ¥tte have modtaget eller udarbejdet materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp, vil det pÃ¥gældende materiale efter Justitsministeriets opfattelse ikke være omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt. Justitsministeriet lægger herved vægt pÃ¥, at offentlighedsloven er afgrænset til at omfatte oplysninger inden for den offentlige forvaltning, der er undergivet administrativ sagsbehandling, og at materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp, i den forbindelse mÃ¥ anses for at vedrøre forhold, der er uden den nødvendige sammenhæng med sagsopgaver i ministeriet.Â
Hvis den særlige rådgiver i Justitsministeriet måtte have modtaget eller udarbejdet materiale vedrørende forberedelsen af valgkampen, ønsker jeg af principielle grunde ikke at udlevere materialet til Folketinget. Det er således min principielle holdning, at et medlem af regeringen i denne henseende bør være stillet på samme måde som andre politikere og dermed være berettiget til ikke at udlevere materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp.
Jeg skal dog samtidig understrege, at det er en meget begrænset del af den særlige rådgivers tid, der har tilknytning til ministerens partiarbejde.
2. For så vidt angår almindeligt ansatte embedsmænd skal det bemærkes, at de – i modsætning til særlige rådgivere – er undergivet princippet om partipolitisk neutralitet. Bl.a. dette forhold indebærer, at det almindelige embedsværk ikke bør yde rådgivning og bistand i relation til forberedelse af ministerens personlige valgkamp, jf. den nævnte betænkning, side 161 f.
Jeg kan oplyse, at jeg i overensstemmelse med det anførte ikke har modtaget rådgivning eller bistand fra almindeligt ansatte embedsmænd i ministeriet vedrørende forberedelse af valgkampen.
Â