Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 64 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 64 fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg (Alm. del):

 

”Det fremgik også af ministerens svar på S 97, at ministeren synes, at ”hvis man skal lave nogle regelændringer, skal man kunne dokumentere, at det virkelig har en effekt og trækker i den rigtige retning”. Hvilke faglige vurderinger af potentialet for at nedbringe energiforbruget og forureningen med CO2, NOx, VOC og partikler ved hjælp af energi- og miljørigtig kørsel har ministeren kendskab til?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

”Fra Færdselsstyrelsen er det oplyst, at det fremgår af en rapport fra Teknologisk Institut om energirigtig kørsel (2001), at en brændstofbesparelse på 5-15 pct. også vil give en CO2-reduktion på 5-15 pct. For så vidt de øvrige forureningskompo­nenter (NOx, CO, VOC) var det i 2001 Teknologisk Instituts vurdering, at der kunne ske ”en lille, men acceptabel stigning af enkelte forureningskomponenter”.

 

Det fremgår endvidere af rapporten, at erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at de fleste biler kan spare 5-15 pct. brændstof ved at anlægge en energiøkonomisk køre­stil, der kan karakteriseres ved en række alment gyldige råd:

-         vær forudseende og opmærksom i trafikken og tilstræb en glidende kørsel,

-         undgÃ¥ unødvendige opbremsninger samt overhalinger og hold afstand,

-         skift altid til et højere gear sÃ¥ hurtigt som muligt og spring gerne gear over,

-         hold omdrejningstallet sÃ¥ lavt som overhovedet muligt, uden at motoren sejtrækker,

-         hold bilen i gear under nedbremsning. PÃ¥ nyere biler afbrydes brændstof­indsprøjtningen, nÃ¥r speederen slippes samtidig med, at bilen holdes i gear,

-         tryk speederen ca. halvt ned under acceleration,

-         overhold hastighedsgrænserne.

 

Besparelsespotentialet er størst ved bykørsel med mange start og stop. Ved kørsel på landevej og motorvej er det overvejende hastigheden, der bestemmer, hvor langt bilen kører pr. liter brændstof.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.