Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 64 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007.
Lene Espersen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 64 fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg (Alm. del):
â€Det fremgik ogsÃ¥ af ministerens svar pÃ¥ S 97, at ministeren synes, at â€hvis man skal lave nogle regelændringer, skal man kunne dokumentere, at det virkelig har en effekt og trækker i den rigtige retningâ€. Hvilke faglige vurderinger af potentialet for at nedbringe energiforbruget og forureningen med CO2, NOx, VOC og partikler ved hjælp af energi- og miljørigtig kørsel har ministeren kendskab til?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
â€Fra Færdselsstyrelsen er det oplyst, at det fremgÃ¥r af en rapport fra Teknologisk Institut om energirigtig kørsel (2001), at en brændstofbesparelse pÃ¥ 5-15 pct. ogsÃ¥ vil give en CO2-reduktion pÃ¥ 5-15 pct. For sÃ¥ vidt de øvrige forureningskompoÂnenter (NOx, CO, VOC) var det i 2001 Teknologisk Instituts vurdering, at der kunne ske â€en lille, men acceptabel stigning af enkelte forureningskomponenterâ€.
Det fremgÃ¥r endvidere af rapporten, at erfaringer fra Danmark og udlandet viser, at de fleste biler kan spare 5-15 pct. brændstof ved at anlægge en energiøkonomisk køreÂstil, der kan karakteriseres ved en række alment gyldige rÃ¥d:
- vær forudseende og opmærksom i trafikken og tilstræb en glidende kørsel,
- undgå unødvendige opbremsninger samt overhalinger og hold afstand,
- skift altid til et højere gear så hurtigt som muligt og spring gerne gear over,
- hold omdrejningstallet så lavt som overhovedet muligt, uden at motoren sejtrækker,
- hold bilen i gear under nedbremsning. PÃ¥ nyere biler afbrydes brændstofÂindsprøjtningen, nÃ¥r speederen slippes samtidig med, at bilen holdes i gear,
- tryk speederen ca. halvt ned under acceleration,
- overhold hastighedsgrænserne.
Besparelsespotentialet er størst ved bykørsel med mange start og stop. Ved kørsel pÃ¥ landevej og motorvej er det overvejende hastigheden, der bestemmer, hvor langt bilen kører pr. liter brændstof.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.