Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007.
Lene Espersen
/
 Anette Arnsted
Spørgsmål nr. 63 fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg (Alm. del):
â€Det fremgik af justitsministerens svar pÃ¥ S 97 den 12. december 2007, at ministeren ikke har nærmere kendskab til indholdet af den svenske køreuddannelse. Vil ministeren skaffe sig denne viden og især foretage en vurdering af de dele, der omhandler obligatorisk viden (krav om at bestÃ¥ til praktisk og teoretisk køreprøve) om energi- og miljørigtig kørsel i stedet for at vente pÃ¥ initiativer fra EU?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:
â€Det svenske Vägverket, Kørekortsektion, har overfor Rigspolitiet oplyst, at miljøaspekter og energiÂrigtig kørsel findes i den nye svenske â€kursplan†for B-kørekort (svarende til den danske undervisningsplan for køreuddannelsen). BÃ¥de i teoriprøven og i den praktiske prøve har miljø fÃ¥et sit eget afsnit for at tydeliggøre dette som et vigtigt omrÃ¥de i køreuddannelsen. Fra den 4. september 2006 blev dette aktuelt for teoriÂprøvens vedkommende og fra den 3. december 2007 ogsÃ¥ for den praktiske prøve.
Det følger af Vägverkets forskrifter om kursplan (VVFS 2007:227), kategori B, at formÃ¥let med afsnit 2 â€Manøvrering, køretøj og miljø†og afsnit 3 â€Kørsel i forÂskellige trafikmiljøer†blandt andet er, at eleven skal lære at manøvrere med køÂretøjet pÃ¥ en sikker og miljøvenlig mÃ¥de. Dette mÃ¥l er nÃ¥et, nÃ¥r eleven
- ved teoriprøven kan redegøre for køreteknikker, som kan anvendes for at føre bilen på en sikker og miljøbevidst måde,
- ved teoriprøven kan redegøre for bilens konstruktion og funktioner, samt hvordan disse indvirker på sikkerhed og miljø,
- ved teoriprøven kan redegøre for indholdet af de miljøkrav, som findes for køretøjer,
- ved teoriprøven kan redegøre for regler og bestemmelser, som findes for hele området manøvrering, køretøj og miljø,
- under den praktiske prøve anvender en kørestil, der medfører et lavt brændstofforbrug.
Det fremgår ikke nærmere af den svenske forskrift, hvorledes dette mål skal nås, men på Vägverkets hjemmeside (www.vv.se) kan læses følgende:
     â€Sparsam körning
Sparsam körning är att använda växelspak och gaspedal på ett medvetet sätt så att bränsleförbrukningen minskar.
Det handlar inte om att köra sakta. Tvärtom – de flesta kör med högre snitthaÂstighet sedan de lärt sig tekniken.
Med sparsam körning kan du minska din bränsleförbrukning med 4–10 procent. Mindre bränsleförbrukning ger mindre koldioxidutsläpp. Den lilla förändring du bidrar med syns tydligast i din egen plÃ¥nbok: för en vanlig bilist kan handla om flera tusenlappar per Ã¥râ€.
Flere af disse forhold indgÃ¥r allerede i den danske køreuddannelse, og det kan oplyses, at Rigspolitiet i forbindelse med kommende revisioner af den danske køÂreuddannelse vil være opmærksom pÃ¥ de krav, der gælder i den svenske køreudÂdannelse til energi- og miljømæssige forhold.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.