Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 63 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 63 fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg (Alm. del):

 

”Det fremgik af justitsministerens svar på S 97 den 12. december 2007, at ministeren ikke har nærmere kendskab til indholdet af den svenske køreuddannelse. Vil ministeren skaffe sig denne viden og især foretage en vurdering af de dele, der omhandler obligatorisk viden (krav om at bestå til praktisk og teoretisk køreprøve) om energi- og miljørigtig kørsel i stedet for at vente på initiativer fra EU?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

”Det svenske Vägverket, Kørekortsektion, har overfor Rigspolitiet oplyst, at miljøaspekter og energi­rigtig kørsel findes i den nye svenske ”kursplan” for B-kørekort (svarende til den danske undervisningsplan for køreuddannelsen). Både i teoriprøven og i den praktiske prøve har miljø fået sit eget afsnit for at tydeliggøre dette som et vigtigt område i køreuddannelsen. Fra den 4. september 2006 blev dette aktuelt for teori­prøvens vedkommende og fra den 3. december 2007 også for den praktiske prøve.

 

Det følger af Vägverkets forskrifter om kursplan (VVFS 2007:227), kategori B, at formålet med afsnit 2 ”Manøvrering, køretøj og miljø” og afsnit 3 ”Kørsel i for­skellige trafikmiljøer” blandt andet er, at eleven skal lære at manøvrere med kø­retøjet på en sikker og miljøvenlig måde. Dette mål er nået, når eleven

-         ved teoriprøven kan redegøre for køreteknikker, som kan anvendes for at føre bilen pÃ¥ en sikker og miljøbevidst mÃ¥de,

-         ved teoriprøven kan redegøre for bilens konstruktion og funktioner, samt hvordan disse indvirker pÃ¥ sikkerhed og miljø,

-         ved teoriprøven kan redegøre for indholdet af de miljøkrav, som findes for køretøjer,

-         ved teoriprøven kan redegøre for regler og bestemmelser, som findes for hele omrÃ¥det manøvrering, køretøj og miljø,

-         under den praktiske prøve anvender en kørestil, der medfører et lavt brændstofforbrug.

 

Det fremgår ikke nærmere af den svenske forskrift, hvorledes dette mål skal nås, men på Vägverkets hjemmeside (www.vv.se) kan læses følgende:

 

      ”Sparsam körning

Sparsam körning är att använda växelspak och gaspedal på ett medvetet sätt så att bränsleförbrukningen minskar.

 

Det handlar inte om att köra sakta. Tvärtom – de flesta kör med högre snittha­stighet sedan de lärt sig tekniken.

 

Med sparsam körning kan du minska din bränsleförbrukning med 4–10 procent. Mindre bränsleförbrukning ger mindre koldioxidutsläpp. Den lilla förändring du bidrar med syns tydligast i din egen plånbok: för en vanlig bilist kan handla om flera tusenlappar per år”.

 

Flere af disse forhold indgår allerede i den danske køreuddannelse, og det kan oplyses, at Rigspolitiet i forbindelse med kommende revisioner af den danske kø­reuddannelse vil være opmærksom på de krav, der gælder i den svenske køreud­dannelse til energi- og miljømæssige forhold.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.