|
|
J.nr. BLS-101-00660 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 596 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 596
Vil ministeren redegøre for, hvordan vurderingerne af effekten af støjgener for fugle i forbindelse med vurderingen af motorvejsprojektet Kliplev - Sønderborg lever op til kravene om at bruge bedst tilgængelige videnskabelige viden?
Svar
Sønderjyllands Amt redegjorde i VVM-redegørelsen fra 2004 om projektet for, at støj ikke ville påvirke de fuglearter, som berørte Natura 2000-områder er udpeget for at beskytte.
Redegørelsen er af Europa-Kommissionen i en åbningsskrivelse blevet kritiseret for at være for generel og for kortfattet.
Regeringen har i svaret på åbningsskrivelsen anerkendt, at der skal ske en konkret vurdering, og at evt. skade skal kunne afvises. Det fremhævedes imidlertid samtidigt, at et generelt, fagligt begrundet kendskab til fuglenes valg af levesteder og deres generelle økologi i visse situationer må anses for at være tilstrækkelige til at afvise en evt. skade på områdets integritet.
Et godt eksempel i den konkrete sag er, at det uden nærmere undersøgelse entydigt på forhånd kan udelukkes, at vandfuglene, som er på udpegningsgrundlaget i område nr. 64 Flensborg Fjord og Nybøl Nor, kan tage skade af vejanlægget. Det må ud fra en proportional betragtning være acceptabelt, at der på grundlag af bedste faglige indsigt kan finde en sådan indledende screening sted i forbindelse med en konsekvensvurdering.
Tilsvarende gælder helt overvejende for de fugle, der er på udpegningsgrundlaget for område nr. 58 ved Hostrup Sø. Det er fugle, der helt overvejende er knyttet til selve søen og dens nærmeste omgivelser, og hvor trafikstøj alene på grund af afstanden ikke kan influere.
Udgangspunktet herfor er, at vejprojektet i sin endelige linjeføring ligger mindst en kilometer væk fra relevante levesteder for evt. støjfølsomme arter.
Regeringen anerkendte i sit svar til Kommissionen, at en mere præcis artsgennemgang kan understøtte konklusionen om, at trafikstøjen fra det kommende motorvejsanlæg ikke vil skade områdets integritet. En sådan gennemgang gives i svaret.
For yderligere at understøtte disse vurderinger, har jeg forelagt spørgsmål 596 for Danmarks Miljøundersøgelser (DMU). DMU er i den forbindelse kommet med en vurdering. På baggrund af videnskabelige undersøgelser i andre lande konkluderer DMU sammenfattende, at risikoen – på grund af afstanden mellem levesteder og den planlagte motorvej – er lille, for at der opstår målbare effekter af trafikstøj på de fuglearter, der er med i udpegningsgrundlaget for fuglebeskyttelsesområderne i nærheden af den planlagte motorvej. DMUs vurdering bekræfter således de foretagne vurderinger.