(FMPU alm.del-Spørgsmål 513)

 

 

     

Spørgsmål nr. 513:

Vil ministeren give en samlet redegørelse for det offentlige tilsyn og beredskab i forhold de farlige virksomheder i Århus havn, herunder specielt virksomheden Westway Terminals?

Svar:

Til brug for min besvarelse er Beredskabsstyrelsen anmodet om en udtalelse. Beredskabsstyrelsen har i den anledning udtalt følgende, som jeg kan henholde mig til:

 

”Beredskabsstyrelsen kan alene udtale sig om tilsynet med brand- eller eksplosionsfarlige virksomheder og oplag omfattet af beredskabslovens § 33, stk. 1, og tekniske forskrifter udstedt i medfør af denne bestemmelse.

 

Oprettelse, væsentlige ombygninger, udvidelser eller forandringer i driften af sådanne virksomheder skal efter beredskabslovens § 34, stk. 1, godkendes af kommunalbestyrelsen. I nogle tilfælde skal Beredskabsstyrelsen fastsætte vilkår for kommunalbestyrelsens godkendelse.

 

Når en virksomhed er omfattet af de nævnte regler, indtræder endvidere en pligt for kommunalbestyrelsen til at foretage brandsyn af virksomheden med jævne mellemrum. Brandsyn er nærmere reguleret i brandsynsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 175 af 25. februar 2008), der er udstedt med hjemmel i beredskabslovens § 36, stk. 2.

 

Beredskabsstyrelsen har indhentet en udtalelse fra Århus Kommune vedrørende lovpligtige brandsyn af de konkrete virksomheder på Århus Havn. Århus Kommune oplyser, at Århus Brandvæsen i de seneste tre år har foretaget lovpligtige brandsyn af 143 objekter fordelt på 18 virksomheder. Ved brandsynene blev der meddelt i alt 254 påbud. Århus Brandvæsen har efterfølgende telefonisk oplyst, at brandsynene er foretaget med de terminer, der fremgår af bilag 1 til brandsynsbekendtgørelsen.

 

Ã…rhus Kommune oplyser endvidere:

 

”I forhold til virksomheden Westway Terminals Danmark ApS kan det oplyses, at Århus Brandvæsen i forbindelse med storbranden den 27. juli 2008 og det efterfølgende sagsforløb har konstateret, at virksomheden har oplagret store mængder palmeolie.

 

Dette produkt vurderes af Århus Brandvæsen som værende beslægtet med smøreolie for så vidt angår brandbelastning og/eller brandfaremomenter. Oplag, der overstiger 250.000 liter er efter Århus Brandvæsens opfattelse omfattet af Tekniske forskrifter for visse brandfarlige virksomheder og oplag af 1. februar 1990, hvilket indebærer, at der skal ansøges om tilladelse til oprettelse af oplaget.

 

Århus Brandvæsen har imidlertid ikke modtaget den i lovgivningen forudsatte ansøgning, og virksomheden har følgelig ikke været omfattet af Århus Brandvæsens tilsynsvirksomhed.

 

Århus Brandvæsen har på den baggrund med brev af 14. august 2008 anmodet politiet om at vurdere grundlaget for at rejse tiltale mod virksomheden for overtrædelse af reglerne om visse brandfarlige virksomheder og oplag samt i givet fald at foranledige tiltalerejsning.

 

Århus Brandvæsen har endvidere med brev af s.d. påbudt virksomheden at lovlig gøre forholdet.”

 

Beredskabsstyrelsen skal bemærke, at brandsyn af en virksomhed altid vil have karakter af en kontrol af et øjebliksbillede af forholdene på virksomheden. Brandsynet er med til at sætte fokus på virksomhedens sikkerhedsforhold, men kan ikke i sig selv sikre, at forholdene til enhver tid er i orden. Ansvaret for, at reglerne er overholdt, og de sikkerhedsmæssige forhold er i orden, påhviler først og fremmest virksomheden selv.

 

For så vidt angår det afhjælpende beredskab kan det oplyses, at det følger af § 12 i beredskabsloven, at det kommunale redningsberedskab skal kunne yde en forsvarlig indsats mod skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger.

 

Århus Kommune er ligesom andre kommuner undergivet Forsvarsministeriets bekendtgørelse om risikobaseret dimensionering af det kommunale redningsberedskab (bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2005 som ændret ved bekendtgørelse nr. 872 af 6. juli 2007), hvilket indebærer, at kommunen skal dimensionere sit redningsberedskab under hensyn til de risici, der findes i kommunen.

 

Det er således kommunalbestyrelsen, der på grundlag af en risikoanalyse i kommunen skal fastlægge, hvilket serviceniveau, der stilles til rådighed for borgere og virksomheder.

 

De kommunale redningsberedskaber kan rekvirere assistance fra ni kommunale og fem statslige støttepunkter i forbindelse med opgaver, der kræver ressourcer ud over dem, som det kommunale redningsberedskab selv råder over. Hertil kommer muligheden for assistance fra de fem statslige beredskabscentre ved omfattende ulykker, der kræver specielt udstyr eller meget materiel og mandskab.”