|
|
|
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            1. februar 2008 J nr.             |
|
Folketingets Miljø-og Planlægningsudvalg har i brev af 14. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 47, alm. del, som jeg hermed skal besvare.
â€Hvad kan ministeren oplyse om status for forhandlingerne i EU og IMO vedrørende skibenes olieforbrug og CO2-forurening samt forurening med andre stoffer?â€
Jeg skal indledningsvis henvise til mit svar på spørgsmål 15 (alm. del, Folketingåret 2007-08, 2. samling) for så vidt angår CO2-emissioner.
Jeg kan dog tilføje, at i IMO har man fra dansk side sammen med en række internationale interesseorganisationer inden for skibsområdet lige inden jul fremlagt et papir, hvori IMO tilskyndes til i løbet af 2008 at skabe et grundlag for en ambitiøs og bindende regulering for udledning af drivhusgasser fra skibsfarten.
Â
Endvidere fremsendte samme kreds et konkret forslag om, at der fastsættes obligatoriske regler for navnlig nye skibes miljøpræstationer baseret på designkrav i selve bygningsfasen.
Samtidig er Danmark vært for en konference om skibe og CO2 i februar 2008, hvor vi forsøger at samle nogle af de vigtigste aktører indenfor området, som f.eks. Kina.
Â
Endelig har man fra dansk side foreslået at afgiftspålægge brændstof til skibe i international fart. Efter forslaget skal provenuet fra afgiften øremærkes til at købe CO2 kvoter og klimakreditter, netop for at sikre at skibsfarten også på kortere sigt bidrager til at reducere den globale CO2 udledning.
Med hensyn til forurening arbejdes der ligeledes om at skærpe kravene til skibes udledning af kvælstofoxider (NOx) og svovl igennem IMO.
I 2008 forventes IMO således at vedtage nye regler for luftforurening fra skibsfart, herunder om svovlindholdet i skibsbrændstoffer. EU afventer forløbet af forhandlingerne i IMO.
Connie Hedegaard