|
|
J.nr. MST-5202-00032 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens endelige svar på spørgsmål nr. 467 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Vil ministeren undersøge om færger med anløb i dansk havn eller passage gennem danske farvande anvender denne fremgangsmåde med at forurene mere for at spare op til kommende miljøkrav?
Svar
Miljøstyrelsen har foretaget en rundspørge blandt de større færgerederier, der sejler fra danske havne og gennem dansk farvand. Hvad angår de større færger, der sejler på tungolie, oplyser flertallet af de adspurgte rederier, at de anvender brændstof med et svovlindhold mellem 1,0 og 1,5 % mens et mindre antal rederier anvender brændstof med mellem 0,5 % og 1 %. Mindre færger og hurtigfærger anvender typisk gasolie med maksimalt 0,1 % svovl.
Dette er i overensstemmelse med lovgivningen på området. Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 466 for en beskrivelse af reglerne for svovlindhold i skibsbrændstoffer.
Oplysningerne fra rederierne understøttes af det tilsyn som Miljøstyrelsen, bistået af Søfartsstyrelsen, fører med svovlindholdet i skibsbrændstoffer på skibe, der anløber danske havne.