J.nr. MST-5202-00032

 

Den 1. sempember 2008

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens endelige svar på spørgsmål nr. 466 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål

Hvad agter ministeren at foretage sig på baggrund af oplysningerne i vedlagte telegram fra Fagpressen på Christiansborg den 7/7 08 hvoraf det fremgår, at færgerne M/S Skåne og M/S Trelleborg anvender en billigere og mere forurenende fuelolie for at spare op til ombygning af færgerne?

 

 

Svar

De omtalte færger sejler fra Sverige til Tyskland og hører under de svenske myndigheder. De svenske myndigheder har meldt ud i pressen, at de finder det uheldigt, at de omtalte færger skifter til brændstof med højere svovlindhold, men erkender samtidig, at det anvendte brændstof er i overensstemmelse med lovgivningen. Færgerne anvendte tidligere brændstof med 0,5 % svovl, men skifter nu til brændstof med omkring 1 % svovl. Grænseværdien for svovlindhold for skibsbrændstof, der anvendes i Nordsøen og Østersøen, er i dag på 1,5 %.

 

Svovlindholdet i skibsbrændstoffer er reguleret dels via FN’s søfartsorganisation IMO, dels via EU. I IMO blev der i foråret, efter pres fra bl.a. Danmark og Sverige, opnået enighed om væsentlige skærpelser af kravene til svovlindhold i skibsbrændstoffer.

 

Det indgår i den nye aftale, at det maksimalt tilladte svovlindhold i skibsbrændstoffer, der anvendes i Nordsøen og Østersøen, i 2010 reduceres fra den nuværende grænseværdi på 1,5 % til 1,0 % og yderligere til 0,1 % i 2015. På globalt plan skærpes grænseværdien for svovlindhold i skibsbrændstoffer i 2012 fra 4,5 til 3,5 % og i 2020 yderligere til 0,5 %. De skærpede krav forventes endeligt vedtaget i efteråret 2008.

 

Vi kan altså se frem til en væsentlig skærpelse af reglerne, såvel globalt som lokalt, i de kommende år. Den internationale regulering er afgørende i relation til skibsfarten. Derfor ser jeg frem til effekterne af de meget betydelige fremskridt IMO har opnået.

 

På den baggrund mener jeg ikke der er behov for, at jeg foretager mig noget i forhold til den konkrete hændelse.