|
|
J.nr. MST-5202-00032 |
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens endelige svar på spørgsmål nr. 466 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Hvad agter ministeren at foretage sig på baggrund af oplysningerne i vedlagte telegram fra Fagpressen på Christiansborg den 7/7 08 hvoraf det fremgår, at færgerne M/S Skåne og M/S Trelleborg anvender en billigere og mere forurenende fuelolie for at spare op til ombygning af færgerne?
Svar
Svovlindholdet i skibsbrændstoffer er reguleret dels via FN’s søfartsorganisation IMO, dels via EU. I IMO blev der i foråret, efter pres fra bl.a. Danmark og Sverige, opnået enighed om væsentlige skærpelser af kravene til svovlindhold i skibsbrændstoffer.
Det indgår i den nye aftale, at det maksimalt tilladte svovlindhold i skibsbrændstoffer, der anvendes i Nordsøen og Østersøen, i 2010 reduceres fra den nuværende grænseværdi på 1,5 % til 1,0 % og yderligere til 0,1 % i 2015. På globalt plan skærpes grænseværdien for svovlindhold i skibsbrændstoffer i 2012 fra 4,5 til 3,5 % og i 2020 yderligere til 0,5 %. De skærpede krav forventes endeligt vedtaget i efteråret 2008.
Vi kan altså se frem til en væsentlig skærpelse af reglerne, såvel globalt som lokalt, i de kommende år. Den internationale regulering er afgørende i relation til skibsfarten. Derfor ser jeg frem til effekterne af de meget betydelige fremskridt IMO har opnået.
På den baggrund mener jeg ikke der er behov for, at jeg foretager mig noget i forhold til den konkrete hændelse.