|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 455 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 455
Vil ministeren redegøre for alternative teknologier, som kan reducere
skibsfartens emission af CO2 såvel som Sox og Nox, herunder hvordan der kan stilles krav om sådanne via bindende BAT‑krav eller lignende bindende krav?
Svar:
Teknologier, der reducerer udslippet af CO2 hhv. NOx og SOx fra skibe hænger ikke nødvendigvis sammen. Generelt vil en reduktion af transportarbejdet og dermed CO2-udslippet fra skibe, føre til en reduktion af det samlede udslip af NOx, SOx og partikler. Teknologier, der reducerer udslippet af NOx, SOx og partikler kan imidlertid i visse tilfælde føre til en mindre forøgelse af brændstofforbruget.
Hvad angår CO2 har jeg forelagt spørgsmålet for klima- og energiministeren samt økonomiministeren, der oplyser følgende:
â€Brændstof udgør en betydelig del af et skibs driftsudgifter. Derfor tilskynder markedskræfterne i sig selv til optimering af driften og reduktion af brændstofforbruget. Danske rederier arbejder sÃ¥ledes allerede i dag pÃ¥ at reducere CO2 udledningen ved brug af tekniske løsninger blandt andet i forbindelse med at forbedre motorernes energianvendelse, reducere skibes fremdrivningsmodstand og optimere skibes dybgang og stabilitet.
Regeringen har desuden opstillet en vision om at nedbringe emissioner fra skibe ved at udvikle miljø- og energieffektive maritime teknologier blandt andet inden for udvikling af energieffektive energianlæg for skibe, anvendelse af naturgas og brændselsceller mv. samt optimering af skibes fremdrift, herunder udvikling af bedre skrogformer, propellere og skrogmaling.â€
Med hensyn til SOx og NOx stiller hverken de eksisterende eller de forslåede IMO-regler krav om anvendelse af en specifik teknologi.
For SOx er der fastsat grænseværdier for svovlindholdet i brændstoffet, dog således at anvendelse af alternative teknologier er tilladt, hvis der opnås et udslip af SOx svarende til brug af brændstof med det maksimalt tilladte svovlindhold.
De forventede skærpelser af kravene til svovlindhold i brændstoffer vil formodentlig føre til udbredt anvendelse af â€skrubbereâ€, der renser udstødningen for sÃ¥vel SOx som partikler. Teknologien er kendt fra bl.a. kraftværker men har endnu ikke fundet udbredt kommerciel anvendelse ombord pÃ¥ skibe. Miljøstyrelsen har netop under tilskudsordning til miljøeffektiv teknologi givet støtte til et dansk firma til videre udvikling af denne teknologi.
De nuværende IMO-krav til NOx-udslip fra skibe overholdes typisk ved motortekniske ændringer, der fører til lavere NOx-dannelse. Denne teknologi er også kendt fra tunge køretøjer.
Med hensyn til de forventede skærpelser af IMO-kravene til NOx-udslip formodes en række teknologier at kunne finde anvendelse, herunder forbedret motordesign, avanceret motorstyring, recirkulering af udstødningsgas (EGR), tilsætning af vand til forbrændingsprocessen samt SCR-katalysatorer. Disse teknologier er ligeledes kendt fra tunge køretøjer, men ikke alle teknologierne er fuldt ud tilpasset til kommerciel anvendelse ombord på skibe. Der er forventes derfor en yderligere udvikling af teknologier til NOx-reduktion i takt med, at IMO-kravene til NOx-udslip fra skibe skærpes.
Det er således min klare opfattelse, at de forslåede IMO-regler for SOx og NOx vil kræve anvendelse af den bedst tilgængelige teknologi (BAT).