J.nr. MST-109-00079

 

Den 21. juli 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 454 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 454

Vurderer ministeren, at IMO's forslag om at bruge destilleret brændstof i

skibsfarten er realistisk, og hvad mener ministeren, at forslaget vil betyde for brændstofpriserne, hvis ikke der indføres økonomiske incitamenter til at bruge det mest miljøvenlige brændsel?

 

Svar:

Et krav om anvendelse af destilleret brændstof har været diskuteret i IMO, men IMO’s forslag til nye regler indeholder ikke krav om anvendelse af destilleret brændstof. I forslaget stilles alene krav om det maksimale svovlindhold i brændstoffet, dog således at anvendelse af alternative teknologier er tilladt, hvis der opnås et udslip af SOx svarende til brug af brændstof med det maksimalt tilladte svovlindhold.

 

IMO foreslår at nedsætte grænseværdien for svovlindhold i skibsbrændstoffer i særlige områder - herunder Østersøen og Nordsøen – fra 1,5 % til 1 % i 2010 og til 0,1 % i 2015. På globalt plan foreslås grænseværdien nedsat fra 4,5 % til 3,5 % i 2012 og yderligere til 0,5 % i 2020. Der er indbygget en revisionsklausul, der betyder, at hvis der ikke er tilstrækkelige forsyninger af brændstof med 0,5 % svovl i 2020 udskydes ikrafttrædelsen til 2025.

 

Jeg mener der er tale om et sæt ambitiøse, fremtidssikrede regler, der vil føre til en væsentlig reduktion i udslippet af SOx og partikler fra skibe. Eftersom de forslåede regler stiller ensartede krav til alle skibe – uanset flag - om at bruge mere miljøvenligt brændstof, mener jeg ikke der er behov for at indføre økonomiske incitamenter.

 

Prisen på skibsbrændstof må forventes at stige i takt med, at grænseværdien for svovlindholdet sænkes. De forslåede regler er dog indrettet således, at industrien kan opfylde dem på den mest omkostningseffektive måde.

 

Prisstigningerne vil i øvrigt virke som et yderligere incitament til at nedbringe brændstofforbruget, og dermed CO2-udslippet fra skibe.