|
|
|
|
|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 453 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 453
Hvordan vil ministeren sikre, at skibsfartens globale emissionstal - nuværende såvel som fremskrevne (frem til 2020) – er korrekte?
Svar:
For så vidt angår skibsfartens globale CO2-emission har jeg bedt om bidrag fra klima- og energiministeren og økonomiministeren, der oplyser følgende:
â€Udvalget har med en række almindelig del spørgsmÃ¥l og i forbindelse med samrÃ¥det om CO2 og skibe den 27. februar 2008 tidligere forsøgt at finde op og ned pÃ¥ de mange forskellige tal for skibsfartens globale emissioner - og med god grund.
IMO har netop igangsat en opdatering af et større studie fra 2000 om drivhusgas, som ikke mindst tager sigte på at fastlægge skibsfartens globale emissioner og sikre, at disse er korrekte. Danmark ser frem til at få et reelt og aktuelt overblik over skibes emissioner, idet vi bidrager økonomisk til opdateringen og indgår i en styregruppe, der løbende følger arbejdet.
IMO’s medlemslande blev pÃ¥ et ekstraordinært IMO møde i Oslo i juni i Ã¥r mundtligt præsenteret for de foreløbige resultater af opdateringen. I følge denne foreløbige vurdering udgør den internationale skibsfarts udledning i størrelsesordenen 847 mio. tons CO2 for 2007. De fremtidige emissioner skønnes at stige med en faktor 1,1-1,3 frem til 2020.â€
Opgørelser af skibsfartens udslip af SOx og NOx baserer sig, ligesom opgørelsen af CO2-udslip, på en opgørelse af skibsfartens brændstofforbrug. Med opdateringen af IMO’s studie får vi derfor også et forbedret grundlag for opgørelsen af skibsfartens udslip af SOx og NOx.
Jeg vil dog gerne understrege, at det er regeringens målsætning at nedbringe skibsfartens emissioner af såvel CO2 som SOx og NOx, uanset usikkerheden om den præcise størrelse af skibsfartens emissioner.