J.nr. MST-109-00078

 

Den

10. september 2008

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 442 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål

Vil ministeren begrunde, hvorfor der i udkast til regeringens luftstrategi

-        ikke stilles filterkrav til nye tunge køretøjer (Euro IV/V) eller varebiler i miljøzonerne,

-        ikke Ã¥bnes for mulighed for at indføre miljøzoner i mange flere byer,

-        ikke fokuseres pÃ¥ to-hjulede motorkøretøjer, og

-        ikke stilles krav om SCR-katalysatorer pÃ¥ tunge køretøjer for at reducere NO2-forureningen - særlig i lyset af, at Danmark ikke opfylder NEC-direktivet (tabel 2)?

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).

 

Svar

Rapporten ”Partikeludslip fra nye tunge køretøjer”, som blev oversendt til udvalget i februar 2008, konkluderer, at partikeludslippet fra nye tunge køretøjer (Euro IV og V) er 70 % lavere end partikeludslippet fra ældre køretøjer (Euro III). Det understøtter beslutningen fra behandlingen af lovforslaget om miljøzoner om ikke at stille krav om filter på helt nye køretøjer.

 

Som omtalt i lovbemærkningerne til miljøzoneloven vil Miljøstyrelsen evaluere, om der med fordel kan stilles krav også til varebiler i miljøzoner. Evalueringen iværksættes til efteråret, og resultaterne vil indgå i arbejdet med luftstrategien.

 

Med hensyn til miljøzoner i mindre byer vil jeg henvise til mit svar på S1270.

 

Knallerter og motorcykler er, som alle øvrige køretøjer, underlagt fælles EU-regulering. EU-kravene har betydet, at selvom antallet af knallerter og motorcykler er steget i de senere år, så er forureningen fra de to-hjulede køretøjer faldet. Den væsentligste forurening fra knallerter og motorcykler er udslip af VOC, der stammer fra uforbrændt benzin. Der er dog behov for yderligere reduktion af udslippet af skadelige stoffer, særligt VOC, fra de to-hjulede køretøjer.

 

Miljøstyrelsen har på min foranledning i foråret opfordret Kommissionen til at fremskynde arbejdet med skærpede miljøkrav til to-hjulede køretøjer. Jeg kan med tilfredshed konstatere, at det af Kommissionens svar til Miljøstyrelsen fremgår, at Kommissionen i 2009 agter at fremsætte forslag til skærpede normer for knallerter og motorcykler.

 

Med hensyn til SCR-katalysatorer vil jeg henvise til den debat vi netop har haft i Folketinget om B 102.