Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             1. februar 2008

J nr.              

Folketingets Miljø-og Planlægningsudvalg har i brev af 14. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål 44, alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 44:

 

" Ministeren bedes oplyse den samlede danske skibsfarts (udenrigs og indenrigs) olieforbrug og CO2-udledning i hvert af årene fra 1975, jf. f.eks. oplysninger til Danmarks Statistik fra branchen. Så vidt det er muligt, bedes også forureningen med NOx, SO2, partikler og tungmetaller oplyst. Ministeren bedes endvidere oplyse usikkerheden i beregningerne, jf. f.eks. at CO2-emission, pris, energiindhold og forurening afhænger af valg af olietype.”


Svar:

 

Jeg skal indledningsvis bemærke, at det er Danmarks Miljøundersøgelser, der forestår de rapporteringer omkring CO2 m.v., som Danmark er pålagt internationalt.

 

Danmarks Miljøundersøgelser tager afsæt i konkrete emissionsopgørelser. Oplysningerne fra Danmarks Statistik følger derimod de internationale retningslinjer for nationalregnskaber og tilknyttede miljøregnskaber, der ligger uden for de rapporteringskrav, der stilles af FN’s klimapanel og Det Internationale Energiagentur.

 

Det er alene Danmarks Miljøundersøgelser, der udarbejder opgørelser over emissioner fra tungmetaller og partikler. Der er tale om forholdsvis nye opgørelser, som viser, at for Danmarks vedkommende udledte skibsfarten 6.400 tons partikler, mens udledningen af tungmetaller som arsenik, cadmium, chrom, kobber, kviksølv, bly, selenium og zink tegnede sig for 20- 330 kg. Emissionen af nikkel lå dog på 15 tons.

 

./.

 
Jeg har som bilag vedlagt Danmarks Statisks opgørelse af emissionerne for NOx, SO2 og CO2 for perioden 1975 til 2005, som tager afsæt i retningslinjerne for miljøregnskaber. I bilaget forholder Danmarks Statistik sig endvidere til usikkerheden i denne opgørelse.

 

Med venlig hilsen

 

Connie Hedegaard


Bilag

 

 

Der knytter sig en del usikkerhed til opgørelserne af olieforbruget og emissionerne især for den del, der er bunkret i udlandet, da den er baseret på gennemsnitsbetragtninger for så vidt angår verdensmarkedsprisen på fuelolie og emissionskoefficienter. Danmarks Statistik har ikke foretaget konkrete beregninger af usikkerheden på opgørelserne, men grundet usikkerheden på emissionsfaktorerne må det antages, at usikkerheden er mindst på energiforbrugsopgørelsen samt CO2-emissionerne og størst på SO2 samt NOx emissionerne. Usikkerheden betyder, at mindre udsving fra år til år i energiforbrug og tilknyttede emissioner ikke bør tillægges for stor vægt. Da opgørelsen imidlertid tager udgangspunkt i rederiernes årlige indberetninger af deres faktiske bunkringsudgifter er det Danmarks Statistiks opfattelse, at opgørelsen er retvisende med hensyn til størrelsesordenen af søtransportens energiforbrug og de tilknyttede emissioner, samt den overordnede udvikling heri.

 

Tabel 1. Olieforbrug og emissioner fra dansk opererede skibe (1)

Aar

Fuelolie

CO2

SO2

NOx

 

Udenlandsk

Indenlandsk

Udenlandsk

Indenlandsk

Udenlandsk

Indenlandsk

Udenlandsk

Indenlandsk

 

 --------- 1000 tons -------

 --------- 1000 tons -------

 --------- tons -------

 --------- tons -------

1975

1.756

216

5.534

687

122.960

5.001

152.760

8.566

1976

2.183

216

6.880

687

152.863

6.218

189.911

10.649

1977

2.430

191

7.657

608

170.130

6.920

211.362

11.851

1978

2.354

221

7.417

702

164.786

6.703

204.722

11.479

1979

2.496

178

7.866

566

174.759

7.108

217.113

12.174

1980

2.397

176

7.552

558

167.791

6.825

208.456

11.688

1981

3.044

160

9.592

508

213.120

6.579

264.771

10.824

1982

2.516

195

7.928

619

176.153

8.340

218.845

13.336

1983

1.912

177

6.025

561

133.865

6.882

166.308

11.774

1984

1.610

151

5.073

479

112.721

5.877

140.040

10.041

1985

1.628

176

5.130

559

113.981

7.632

141.605

12.091

1986

2.147

205

6.766

648

150.318

9.494

186.749

14.317

1987

1.996

238

6.290

752

139.746

11.653

173.614

16.920

1988

2.377

234

7.490

740

166.421

11.051

206.754

16.446

1989

2.404

254

7.575

805

168.312

12.935

209.103

18.324

1990

2.912

253

9.176

800

201.290

12.516

250.230

11.650

1991

3.553

274

11.196

867

245.599

13.230

305.312

12.428

1992

2.940

258

9.265

818

167.237

10.094

252.637

11.193

1993

3.715

271

11.707

858

229.031

8.482

319.233

10.867

1994

3.150

322

9.926

1.018

189.236

11.036

270.682

13.385

1995

3.474

345

10.947

1.091

226.524

10.718

298.524

13.785

1996

3.400

339

10.714

1.077

225.957

9.393

292.165

12.990

1997

3.748

301

11.811

954

250.902

8.326

322.069

11.525

1998

5.063

269

15.955

853

343.227

7.834

435.068

10.498

1999

4.848

248

15.277

787

330.414

8.077

416.593

10.715

2000

6.014

290

18.951

922

398.950

11.271

516.788

13.692

2001

5.550

290

17.489

921

383.416

11.609

476.916

13.929

2002

6.298

225

19.846

714

435.091

7.154

541.192

10.318

2003

7.462

233

23.514

742

506.877

7.299

641.246

10.674

2004

8.045

203

25.351

644

512.121

6.390

691.346

9.284

2005

10.790

219

34.001

697

686.860

6.589

927.237

9.937

(1): Emissionerne indeholder hele erhvervets emissioner og inkluderer derfor også emissioner fra biler mv. For CO2 er der dog kun tale om 0,009% ekstra i 2005 i forhold til skibenes udledning. For de øvrige stoffer er det endnu mindre