J.nr. MST-109-00078

 

Den

10. september 2008

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 437 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål

Vil ministeren redegøre for, hvorfor regeringens luftstrategi først præsenteres i 2008 og en handlingsplan i 2009, når grænseværdierne for partikler blev overskredet allerede i 2005 og grænseværdien for NO2 skulle være nået i 2011?

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).

 

Svar

Regeringen har, siden den tiltrådte i 2001, gennemført en lang række markante tiltag for at reducere luftforeningen. Herunder bl.a.:

 

-        Svovlfri benzin og diesel

-        Tilskud til partikelfiltre pÃ¥ lastbiler og busser

-        Nedslag i registreringsafgiften for nye dieselvare- og personbiler

-        Mulighed for miljøzoner med krav om partikelfiltre pÃ¥ gamle lastbiler og busser

-         EU-normer for dieseldrevne person- og varebiler, der i praksis forventes at medføre partikelfiltre pÃ¥ alle nye biler fra hhv. 2011 (personbiler) og 2012 (varebiler).

-        Landsdækkende informationskampagner om korrekt brændefyring

-         Emissionskrav til brændeovne og kedler og udvidede beføjelser til det kommunale tilsyn pÃ¥ omrÃ¥det

-        14 mio. kr. til udvikling, test, demonstration og vurdering teknologier, der kan nedbringe luftforureningen

-        144 mio. til strategisk forskning i miljøteknologi, herunder blandt andet til luftforureningsomrÃ¥det.

-        Afgift pÃ¥ 5 kr. pr. kg. pÃ¥ NOx-udslip fra stationære fyringsanlæg og virksomheder.

-         En lang række udredningsprojekter pÃ¥ luftomrÃ¥det mhp. at styrke vidensgrundlaget om sammenhængen mellem miljø og sundhed, samt at forbedre beregningsmodeller, især mht. emission, spredning og transport af forureningen.

 

Man kan dertil lægge de igangværende og allerede planlagte tiltag, som er opsummeret i luftstrategien.

 

Jeg har på den baggrund fundet det naturligt og nødvendigt, at der med luftstrategien blev givet en samlet oversigt over indsatsen for dermed at sætte fokus på de resterende udfordringer på området og iværksætte de analyser, der mangler for at tilvejebringe det nødvendige vidensgrundlag for eventuelle yderligere tiltag til at nedbringe luftforureningen.

 

Med afsæt i resultaterne heraf forventer jeg i løbet af 2009 at kunne fremlægge en plan for den videre indsats på området.