Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
MPU Alm.del
Offentligt
Strategi for tilpasning til klimaændringer i DanmarkOversigt over de institutioner, der har sendt høringssvar og deres kommentarerInstitution
AllerødKommuneKommentarer og ændringsforslag
Positiv: ”relevant at fokusere på klimatilpasning”1. Ønske om at tydeliggøre forskellige aktørers rolle.2. Ønske om standarder for kommunerne til dimensionering af kloakkerne.3. Ønske om central regulering af udledning af næringsstoffer og miljøfremmede stoffer fra landbruget.4. Ønsker at revurdere kommunens forpligtelser i relation til vandafledning.5. Ønsker central analyse af hvilke investeringer i redningsmateriel, der er mest hensigtsmæssige.Positiv: ”Regeringens strategi er et væsentligt skridt på vejen, men strategien vil ansvarligt kunne gøres mereambitiøs, fremadrettet og forpligtende.”1. Behov for mere videnVidenopbygning bør være retningsgivende for en mere ambitiøs indsats.2. Behov for strategier og handlingsplaner med konkrete foranstaltninger.3. Koordineringsenheden for klimatilpasningsforskning må ikke udvikle sig til en central forskningsenhed.4. Anbefaler at informationsindsatsen indgår som et opgaveelement på højeste ledelsesniveau.5. Behov for lovgivning på Byggeri- og Anlægsområdet baseret på scenarier for fremtiden.6. Drikkevandskvaliteten bør sikres gennem kortere opholdstid i ledningsnettet.7. Behov for beslutninger om bekæmpelse af invasive arter.8. Behov for udarbejdelse af tilsvarende tilpasningsstrategier for Grønland og Færøerne.Kritisk: ”Strategien lider gennemgående under mangel på konkrete mål, delmål, tidsfrister og handlinger.”1. Ønsker henvisning til forsigtighedsprincippet jf. Maastricht traktaten, som DK tilsluttede sig i 1992.2. Ønsker større fokus på land- og skovbrugets centrale rolle som arealforvaltere, herunder mulighederne for atopnå synergi med tiltag, der begrænser udslip af drivhusgasser eller øger optag i jord og biomasse.3. Ønsker bedre planlægning og regulering af aktiviteter især i kystzonen.4. Ønsker større spændvidde i strategiens klimascenarier, bl.a. med henvisning til IPCC, som angiveligt nævnerhavniveaustigninger på 5-7 meter.5. Ønsker krav om grønne tage.6. Ønsker krav om at lodsejere får pligt til at fjerne invasive arter som fx bjørneklo på linje med reglerne forflyvehavrePositiv1. Ønsker stærkt mandat og en tilstrækkelig flerårig økonomisk ramme for den foreslåede Koordineringsenhedfor klimatilpasningsforskning.2. Påpeger behovet for at etablere en ny enhed til udvikling af modelværktøjer til samfundsøkonomiskeanalyser.1
ATV
BrønderslevKommune
DanmarksMiljøundersøgelser,Århus Universitet
Danmarks Natur-Fredningsforening
Kommentarer og ændringsforslag
3. Påpeger vigtigheden af det internationale perspektiv i såvel Videncentret som iForskningskoordineringsenhedens arbejde.Positiv overfor indsatsen, men kritiserer, at strategien ikke er konkret nok1. Opfordrer til, at regeringen udarbejder overordnede rammer for grønt netværk2. Sikre vandmiljøet gennem konkrete initiativer3. Udarbejde risikokort for havstigninger4. Igangsætte en sårbarhedsanalyse for landsdele og lokaliteter som grundlag for arbejde med at styrke naturensrobusthed5. Anbefaler at indføre klimaforandringer som en obligatorisk miljøfaktor i miljøforvaltningen6. Optrappe overvågning af kommunernes overholdelse af kystbestemmelserne7. Anbefaler, at klimaforandringer indgår som en obligatorisk miljøfaktor (foreslår krav til 1. generationskommuneplaner/regionplaner)8. Foreslår lovforslag, der forbyder byplanlægning i havne og lavtliggende risikoområder, hvis der ikkeforeligger grundige forudgående analyser.9. Ønsker initiativer som sikre at der ikke sker en øget belastning af vandmiljøet med N, P og pesticider somfølge af klimaændringer.
Dansk Energi
Danske Regioner
Positiv1. Ønsker løbende tilpasning af energiproduktion til forbrug.2. Ønsker at styrke forskningen inden for såvel modvirkning af som tilpasning til klimaændringer.Positiv: ”hilser initiativet velkomment, men ønsker såvel visioner som konkrete forslag i strategien”1. Ønsker jordforureningslovens paragraf 6 udvidet til også at omfatte trusler mod vandmiljømålsætninger.2. Ønsker eksisterende ordninger for miljøkonsekvensvurderinger revideret.3. Ønsker infrastruktur og trafikplanlægning inddraget i strategien.Positiv: ”et rosværdigt og fremsynet initiativ.”1. Er især bekymret for erhvervsvirksomheder, der ligger udsat i forhold til fx stigende vandstand. Ønskerstatslig finansiering for at undgå lukning af virksomheder med udsat beliggenhed.Positiv1. Ønsker mulighed for at fjernkølingsaktiviteter for kommunalt ejede fjernvarmeselskaber konkret udmøntes ilovgivningen.2
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Kommentarer og ændringsforslag
2. Ønsker at der tages hensyn til de restriktioner og muligheder, den generelle danske energi- og miljøpolitikgiver, når der udvikles samfundsøkonomiske modelværktøjer.Positiv: ”fornuftig”1. Ønsker central sikring af at klimatilpasning rent faktisk foretages og prioriteres i fx kommunerne.2. Påpeger at der er behov for at styrke Offentlig-Privat- Partnerskab især i relation til infrastrukturelleinvesteringer og en optimal drift heraf.Positiv:1. Ønsker en såkaldt ”naturkvalitetsanalyse”2. Ønsker en helt anden kvalitativ og kvantitativ stillingtagen til naturaspekterne i strategien.Overvejende positiv: ”glad” men mangler konkrete løsningsforslag, fordeling af ansvarsområder og finansiering.1. Ønsker deltagelse i KOK og stiller gerne ekspertise til rådighed.2. Ønsker at kommuner og Beredskabsstyrelsen fastholdes på ansvaret for håndtering af oversvømmelser, nårforsyninger har overholdt deres forsyningspligt.3. Ønsker kloakforsyninger nævnt i separat afsnit på linje med Vand- og Energiforsyninger.4. Ønsker anbefaling af separatkloakering for alle nybygninger på udmatrikulerede parceller.5. Ønsker separatkloakering ved tilbygninger og evt. nedsivning til faskiner.6. Ønsker varslingssystemer i byerne for oversvømmelser med blandet regn- og spildevand.7. Påpeger at renseanlæg overhovedet ikke er nævnt.8. Foreslår en formulering omkring ekstrem regn og sundhedsskadelige stoffer og mikroorganismer i afsnit 3.9Sundhed.9. Foreslår en formulering side 22 som præciserer niveauet af overordnet styring på vandindvindingsområdet.Positiv: ”et vigtigt og helt nødvendigt bidrag”1. Efterlyser økonomi for konkrete tilpasningstiltag.2. Ønsker link til Regeringens handlingsplan for Miljøteknologi.3. Ønsker at udvikle modeller, som kan oversætte data fra klimamodeller til konkrete anbefalinger.4. Ønsker sektorspecifikke midler til dette formål.Positiv: ”ros”1. Ønsker klimascenarier der kan anvendes i praksis ifm planlægning af langsigtede investeringer ienergiinfrastruktur.Positiv: ”kvittere for initiativet”1. Der opregnes en række risikoscenarier for de danske energidistributions net, som samlet set vidner om, at et3
Dansk Industri
DanskOrnitologisForeningDANVA
DHI
DONG Energy
Energinet.dk
Kommentarer og ændringsforslag
ændret klima formodentlig ikke kun har ”ubetydelige konsekvenser”.Kritisk1. Påpeger at øget kloakkapacitet medfører større risiko for badevandskvaliteten.2. Ønsker lovhjemmel til at tilbagebetale op mod 40 % af tilslutningsbidraget mod krav om lokal nedsivning.Positiv1. Finder behov for en tæt dialog mellem forsikringsbranchen og regeringen samt kommuner og regioner for atfinde de bedste løsninger for fremtidenPositiv: ”positivt at regeringen ser på emnet”. men der mangler målsætning, prioritering og forslag til konkretehandlinger fra centralt hold1. Påpeger behovet for at modernisere kloaksystemer og på sigt skille husspildevand og regnvand.2. Ønsker at der stilles krav til udvikling af beredskab og forebyggelse i kommunerne.3. Finder det stærkt problematisk, at strategien alene fokuserer på, hvad der vil være realiserbart inden for 10år.Positiv: ”glæde og tilfredshed med, at regeringen tager initiativ til at sætte gang i en udvikling, men efterlyser merehandling. Strategien lægger for stor vægt påad hoctilpasning”1. Anbefaler regeringen melder ud, hvorledes strategien i øvrigt skal følges op og hvorledes resultaterne skalanvendes.2. Ønsker ikke at et øget skadedyrstryk imødegås med flere pesticider.3. Ønsker klar udmelding om at øgede produktionsmuligheder i landbruget ikke fører til øget iltsvind4. Ønsker at der indbygges en folkelig komponent i Klimatilpasningsportalen5. Gør opmærksom på den folkelige interesse i ny viden og at den forskningsfaglige strategi derfor udvides.6. Påpeger, at strategien på badevandsområdet er helt utilstrækkelig.”Positiv ” stor interesse”1. Ønsker at spildevandsforsyningerne inddrages i arbejdet med klimatilpasningsportalen2. Savner en vurdering af, hvordan undersøgelser skal finansieres mellem vandløbsområdet ogspildevandsområdet.Positiv. Bakker op omkring initiativet1. Mener at strategien i højere grad bør involvere erhvervsliv og civilsamfundet.2. Mangler en vurdering af de egentlige tilpasningsomkostninger3. Mener, at strategien bør inddrage DK’s nabolande4
EsbjergKommune
Forsikring &Pension
FRI
Friluftsrådet
Greve Kommune
GTS
Hedensted Kommune
Kommentarer og ændringsforslag
4. Viden og erfaring fra GTS-virksomhederne bør indgå i klimatilpasningsportalen5. Koordineringsenheden for klimatilpasningsforskning skal være opmærksom på den eksisterende viden i denprivate sektor6. Ønsker at blive repræsenteret i det tværgående Koordinationsforum for KlimatilpasningPositiv: ”godt initiativ”, men kritisk1. Bekymret for, om kommunerne har de handlingsorienterede værktøjer til en kommunal indsats2. Opfordrer til, at revurdere organiseringen af det videre arbejde3. Påpeger behov for at afsøge eksisterende lovgivning og støtteordninger så de tilpasses et bredereklimatilpasningsformålPositiv, men mangler konkret handling. Vil gerne medvirke til videreformidling til deres medlemmer1. Såfremt DK opdeles i risikozoner advares mod, at disse kommer til at danne baggrund for ansvars- ogomkostningsfordelingPåskønner initiativet, men har en række kritiske punkter1. Foreslår nye lovgivningsmæssige redskaber, som kan give mulighed for at stille mere vidtgående miljøkravfor at sikre klimatilpassede løsninger for både nybyggeri og renoveringer. Dette kan ske i bl.a. planloven ogbyggeloven2. Savner nærmere oplysning om hvorfra information og anvisninger til ejere af eksisterende bygninger, somskal tilpasses til klimaforandringer, vil komme.3. Betvivler mulighederne for "at fremsætte anbefalinger, udpegninger eller planreservationer" ift. "oversigtover statslige interesser i kommuneplanen eller den regionale udviklingsplan".4. Savner generelt fokus på handlinger ift. eksisterende bygninger i kystnære områder.5. Mener det er nødvendigt med en diskussion om, hvornår de problemer, som klimaændringerne medfører,bliver ansvarspådragende for kommunerne. Regelgrundlaget er uklart6. Foreslår at betydende veje og tilhørende afløbssystemer i fremtiden skal anlægges i koter, hvorklimaændringernes forhøjede vandstand ikke medfører oversvømmelser og ødelæggelser på grund afophobning af vand i vejens bærende lag.7. Mener at det skal præciseres, at sundhedsberedskabet primært fokuserer på særligt udsatte grupper somsvage, ældre og børn i daginstitutioner.8. Foreslår at der skal være konkrete eksempler på, hvilke adfærdsændringer, der kan minimere eksponeringfor pollen9. Foreslår at det diskuteres nærmere, hvilke områder man kan tillade, at der tilføres overskydende regn- ogevt. spildevand, og hvor længe disse skal ligge brak, før de kan genanvendes til rekreative formål.10. Forstår ikke hvordan SMV, VVM og naturforvaltningsordninger kan integrere klimaaspektet11. Betvivler mulighederne for ”at fremsætte anbefalinger, udpegninger eller planreservationer” ift. Oversigt5
HORESTA
KL
Kommentarer og ændringsforslag
over statslige interesser i kommuneplanen eller den regionale udviklingsplan.12. Ekstremregn forudsætter dialog om mest hensigtmæssig metode for kontrolleret oversvømmelse.13. Opmagasinering af vand/bortledning forudsætter koordineret dialog imellem en række fagfolk.14. Opfordrer til tæt samarbejde mellem byplanlæggere, kloakforsyninger og øvrige sektorer via dentværministerielle koordinationsgruppe og strategiens forsknings- og informationsindsats.1. Vurderer behov for nye lovgivningsmæssige tiltag i forhold til byggeri og anlæg af hensyn til sundhed fxbestemmelser med forbud mod direkte afvanding fra kældrePositiv1. Foreslår at internetportalen indeholder en idé/værktøjsdel med erfaringer fra andre kommuner nationalt oginternationalt2. Foreslår et tæt samarbejde mellem koordineringsenheden for forskning og kommunerme for at sikre, atforskningen bliver konkret og kan videreføres i pilotprojekter i kommunerne3. Efterlyser kombinationen mellem lovmæssige redskaber og incitamenter over ifm nybyggeri, renovering mv.4. Savner lovgivningsmæssige redskaber, som kan give mulighed for at stille mere vidtgående miljøkrav tilprivate investorer for at sikre klimatilpassede løsninger.5. Foreslår at der stilles krav om særlige løsninger (havvand, grundvand) ved stort kølebehov ikontorbygninger.6. Foreslår, at der stilles krav til opsamling af regnvand og nedsivning af regnvand evt. brug af regnvand somsekundavand. Foreslår at bruge separat regnvandskloak.7. Et evt. loft på spildevandsafgiften (mener formodentlig vandafledningsbidraget) skal medtage de fremtidigeinvesteringer i klimatilpasning på kloakområdet.8. Kloakker bør beskrives under kloakforsyning i et afsnit på lige fod med vandforsyning og energiforsyningog ikke som et delafsnit under byggeri og anlæg.9. Der foreslås en anbefaling om at holde spildevandet og regnvandet (og drænvand) adskilt ved allenybygninger på udmatrikulerede parceller og ved tilbygninger.10. Vigtigt at varsle oversvømmelser i byerne og særligt der, hvor der vil være en blanding af regn- ogspildevand på terræn eller i folks kældre.11. Renseanlæg er ikke behandlet i strategien. Der kan være behov for bassinudbygning.12. Ved ekstrem høj vandstand kan der opstå problemer med at renseanlægget ikke ”kan komme af med vandet”uden ekstra energiforbrug.13. Det vil være en god idé, hvis tilslutningsafgiften også kan tilbagebetales, hvis regnvandet afskaffes uden formatriklen.14. Foreslår formulering til afsnit 3.9 om ekstrem regn, en identisk formulering foreslås af DANVA.15. I afsnit 3.5 om landbrug påpeges, at den spontane tilpasning i sektoren uden overordnede styring og6
Kolding Kommune
KøbenhavnsKommune
Institution
KøbenhavnsUniversitet
Landbrugsrådet
LO
Kommentarer og ændringsforslag
planlægning ikke gælder vandindvinding med henblik på vanding.Positiv1. Ønsker at sikre politisk uafhængighed for koordineringsenheden for klimatilpasningsforskning2. Efterlyser mere vægt på håndtering af usikkerhed og værdifastsættelse af ændringer i naturen3. Vigtigt at der skabes tilstrækkeligt store forskningsmiljøer fx som netværkssamarbejder4. Ønsker stærkere fokus på analyser, vurdering og sammenligning af forskellige økonomiske og ikke-økonomiskevirkemidler.5. Savner sundhedsmæssige aspekter under forskning6. Finder at der er behov for nytænkning og udvikling af teknologi til genanvendelse inden forvandressourceudnyttelsePositiv1. Behov for at iværksætte analyser mhp. den langsigtede planlægning2. Behov for at iværksætte forskningsprogrammer mhp en langsigtet tilpasning af dyrkningssystemerne og afgrøder3. Ønsker at sikre fokus på husdyrs sundhed og velfærd i et ændret klima4. Påpeger behov for at tilpasse produktionen af biomasse til et ændret klima5. Infrastrukturkommissionens anbefalinger skal indtænke tilpasning til klimaændringerne.6. I forbindelse med konsekvenser og tilpasning foreslås en informationsindsats rettet mod erhvervet ogrådgivningstjenesten.Positiv1. Arbejde for politiske reguleringer på EU-niveau for at sikre ens vilkår for virksomheder2. Behov for at indtænke beskæftigelsesmæssige og sociale konsekvenser i alle tiltag3. Inddrage arbejdsmarkedets parter i den tværministerielle koordinationsgruppe1. Overveje at tilpasse dimensioneringen af renseanlæg2. Bør nævne, at udover tiltag i VMP kan formentlig forventes yderligere reduktionstiltag i de kommendevandplaner for at opfylde VRD3. Findes der et skøn over forholdet mellem tidshorisont for teknologisk udvikling afstofudledningsbegrænsende foranstaltninger og tidshorisont for øgningen i landbrugetsproduktionspotentiale?4. Overveje forsigtighedsprincippet ift behovsopgørelsen for overvågningsprogrammetPositiv: " meget fint initiativ"1. Efterlyser at overvågning af klimaforandringer i den danske natur bliver tænkt ind i strategiarbejdet.2. Ønsker at overvågning udgør et centralt element baseret på en række udvalgte indikatorer.3. Foreslår at overvågning af klimaforandringer kommer til at indgå som et centralt punkt i strategipapiret.
MiljøcenterNykøbing F
MiljøcenterRingkøbing
7
Kommentarer og ændringsforslag
MiljøtekniskBrancheforening
Odense Kommune
Positiv1. Foreslår konkret tilføjelse under afsnittet om kloakker vedr. opstuvning på terræn: ”forat opfylde dette målkan det blive nødvendigt at opføre nye opstuvningsbassiner i kloaknettet og etablere rensning afoverløbsvand inden afledning til recipient”2. Foreslår at den tværministerielle koordinationsgruppe inddrager ekspertise udefra fx ved etablering af ”råd”Positiv1. Vigtigt at kommunerne får en særlig rolle i informationsindsatsen for at kunne informere borgere2. Den tværministerielle koordinationsgruppes opgave bør også være at vurdere om de gældende lovmæssigerammer er tilstrækkeligePositiv, men efterlyser mere konkrete og visionære bud på tværsektorielle problemstillinger1. Efterlyser en mere langsigtet strategi, der rækker ud over en 10-års periode2. Ser gerne yderligere understregning af regionernes rolle som koordinerende platform ifm de regionaleudviklingsplaner3. Forespørger om, at der kan forventes udmelding af statslige interesser til de regionale udviklingsplanerPositiv1. Ønsker at indtænke klimafremtidssikring i den byggepolitiske handlingsplan.2. Ønsker øget fokus på isolering isf. køling.3. Ønsker allerede nu skærpede krav til bygningernes statiske formåen samt ændret dimensioneringskrav tilbyggeri4. Ønsker at sætte fokus på overophedning i Bygningsreglementet, bygningers orientering, øget isolering5. Ønsker øget EU-samarbejde for reduktion af energiforbrug fx ECO design direktivet og promovering afLED-lys6. Påpeger behov for målrettet efteruddannelse af byggebranchens forskellige faggrupperPositiv1. Strategien bør tydeligere understrege overfor kommunerne, at tilpasning i lige så høj grad er en lokalpolitisksom en teknisk udfordring2. Påpeger behov for at konkretisere, hvordan lokale interessenter bør og kan inddrages konkret i udvikling aflokale tilpasningsstrategier1. Foreslår et fælleseuropæisk videncenter isf et videncenter i Miljøstyrelsen og national videnopsamling på etuniversitet2. Portalen bør indeholde eksempelprojekter med klimatilpasning8
Region Nordjylland
Rockwool
Teknologirådet
Tønder Kommune
Kommentarer og ændringsforslag
Positiv: ”på mange punkter et rigtig godt initiativ”, men for lidt handlingsorienteret1. Staten bør tilse, at det allerede i den kommende kommuneplanlægning sikres at oplandet til storevandløbssystemer friholdes for byggeri og anlæg2. Behov for udredningsarbejde til forebyggelse af trafikafvikling ved kraftige regnskyl3. Staten bør udvikle planlægningsvejledninger med diffentierede indsatsmodeller
WWF
Generelt positiv men lidt vage formuleringer1. Mener at der allerede nu er behov for kortlægning af konsekvenser af ændret afgrødevalg, ændret behov forplantebeskyttelse øget gødskning mhp. revision af VMP2. Efterlyser nyt forvaltningsgrundlag for nye fiskearter evt. på EU-plan.3. Mener at der er behov for en langsigtet naturplanlægning og udbygning af den eksisterende naturpleje
Økonomi- ogErhvervsministeriet,Center for Kvalitet iErhvervsRegulering(CKR) og Center forSamfundsansvar(CenSa)Aalborg kommune
Positiv1. CKR: stiller sig gerne til rådighed mht udregninger af nye eller reducerede byrder for virksomheder2. CenSa: knytte en erhvervsindsats til den forskningsfaglige strategi mhp at koble forskere og virksomheder
Positiv men mangler eksempler på løsningsforslag for stillingtagen til fx ansvarsfordeling, finansiering ogbeskæftigelsesmæssige konsekvenser1. Savner at forholde sig til konsekvenserne af de ændringer klimatilpasningen vil medføre2. Finder at der er behov for øget samarbejde mellem kommunerne3. Foreslår at forsyningsvirksomhederne er repræsenteret i den tværministerielle koordinationsgruppe4. Foreslår at kloakforsyning får sit eget afsnit5. Strategien nævner ikke konsekvenser for renseanlæg6. Ønsker støtte til beregningsværktøjer for tværkommunale indsatser7. Vil gennemføre separatkloakering af alle nybyggerier og større ombygninger8. Ønsker konsekvensvurdering af projekteringsregler for veje fx Skrift nr. 279. Foreslår, at det skal undersøges, hvor længe områder, der er blevet tilført overskydende regnvand med evt.9
Kommentarer og ændringsforslag
tilblandet spildevand skal ligge brak, før de evt. kan genanvendes til rekreative områder
AdvokatsamfundetDansk Land ogStrandjagtDanmarksJægerforbundDanmarksRederiforeningDanskFritidsfiskerforbundForbrugerrådetForeningen afStatsautoriseredeRevisorerIndenrigs- ogSundhedsministerietIntegrations-ministerietKirkeministerietKøbenhavns HavnA/SRegistreredeRevisorerSocialministerietSkatteministerietSyddanskUniversitetVidenskabs-ministerietAalborg Universitet
Ingen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringer
Ingen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringerIngen kommentarer ang. ændringer
10
11