Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
778204_0001.png
778204_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-00236Den 18. december 2009
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 22. april 2008 stilletfølgende spørgsmål nr. 332 (alm. del), som blev foreløbigt besvaret den 19.maj 2008, 2. samling 2007-2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra KarlH. Bornhøft (SF) og Karsten Lauritzen (V).

Spørgsmål nr. 332 (alm. del)

”Vil regeringen i lighed med svenske og norske myndigheder tage initiativ til,at Søværnets Operative Kommando, SOK, kortlægger vrag fra bl.a. andenverdenskrig, så man har mulighed for at lokalisere nuværende og kommen-de forureningskilder?”

Svar

Jeg lovede at vende tilbage med endelig besvarelse af spørgsmålene nr.331-334, når en række spørgsmål og overvejelser hos Miljøministeriet ogForsvarsministeriet i fællesskab var tilendebragt - herunder om relevansenaf en undersøgelse på linje med den norske undersøgelse af skibsvrag.På den baggrund bad forsvarsministeren og jeg henholdsvis Farvandsvæ-senet og By- og Landskabsstyrelsen om nærmere at undersøge forskelligemodeller for kortlægning af skibsvrag i danske farvande og omkostningernehertil.By- og Landskabsstyrelsen og Farvandsvæsenet har undersøgt forskelligemodeller for kortlægning af vrag i de danske farvande, herunder den norskemodel. Gennemgangen har vist, at kortlægning, miljøvurdering og eventueltømning af skibsvrag i de danske farvande i alle tilfælde er uforholdsmæs-sigt dyr.Efter en samlet afvejning og overvejelse af de forskellige fremgangsmåderog de forventede udgifter hertil sammenholdt med DMU’s generelle udtalel-se om udsivning af olie fra ældre skibsvrag, jf. besvarelsen af spørgsmål nr.331, er forsvarsministeren og jeg enige om, at det ikke er relevant at tageinitiativ til en kortlægning af alle vrag i de danske farvande med henblik påen vurdering af, om vragene indeholder miljøfarlige stoffer.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Såfremt der konstateres olie på overfladen fra f.eks. et skibsvrag vil Søvær-nets Operative Kommando bekæmpe udslippet i det omfang, det er muligt.I de tilfælde hvor et nysunken vrag vurderes at komme til at udgøre en risikofor havmiljøet, kan Søværnets Operative Kommando i henhold til havmiljø-loven kræve vrag tømt for forureningskilder.Farvandsvæsenet administrerer et vragregister, som har til formål at styrkesejladssikkerheden i danske farvande. Derfor er det kun de vrag, som ereller har været til fare for sejladssikkerheden, der bliver eller er blevet regi-stret heri. Informationer, der vurderes at kunne danne grundlag for en miljø-faglig vurdering af forureningsrisikoen, vil blive registreret i vragregistret,forudsat at disse informationer tilgår Farvandsvæsenet. Farvandsvæsenethar oplyst, at såfremt der modtages oplysninger om vrag fra sportsdykkereeller andre, registreres disse i Farvandsvæsenets vragregister.Det kan endelig oplyses, at i regi af Bonn Agreement, som er det fællesstatslige olieberedskabs samarbejde omkring Nordsøen, er besluttet, atStorbritannien skal forberede et oplæg til en fælles database for skibsvrag.
Troels Lund Poulsen / Helle Pilsgaard
2