|
|
|
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 291 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Vil ministeren redegøre for de nuværende og fremtidige EU-regler for import af træ såfremt FLEGT-licensordningen for import af træ gennemføres, og vil ministeren i den forbindelse oplyse, om EU’s ydre grænse bliver indgangen ved import af træ, samt om det betyder, at EU-regler får forrang for danske regler, jf. MPU alm. del – bilag 191?
Svar
Hverken EU’s eller Danmarks nuværende lovgivning kan til fulde hindre indførsel og salg af tømmer, som måtte være fældet ulovligt i henhold til oprindelseslandets lovgivning.
Med FLEGT-licensordningen vil import til EU af visse træprodukter, som eksporteres fra frivilligt medvirkende partnerlande, blive betinget af, at der fremvises en licens som dokumentation for, at træet er lovligt produceret. Reguleringen vil gælde ved EU’s ydre grænse, og de pågældende produkter vil efter forskriftsmæssig import til et EU-land kunne frigives til fri cirkulation i EU’s indre marked. Træprodukter, som ikke er omfattet af ordningen, typisk mere bearbejdet træ, samt træprodukter, der importeres til EU fra ikke-partnerlande, vil ikke være omfattet. Sådanne vil som følge deraf kunne importeres og handles som hidtil - med mindre der indføres yderligere regulering på området. Kommissionen har bebudet et udspil om sådan yderligere regulering til maj måned i år.
Spørgsmålet om rangordning mellem EU-regler og danske regler, som måtte blive adresseret mod import og/eller salg af ulovligt fældet træ, er detaljeret beskrevet i det notat fra Kammeradvokaten, som jeg oversendte til MPU sammen med besvarelsen af spørgsmål 112, Alm. del. Som det fremgår heraf, vurderer Kammeradvokaten overordnet, at EU- og WTO-retten indeholder en række meget væsentlige begrænsninger i Danmarks muligheder for at indføre lovgivning eller indgå aftaler med tredjelande på dette område, men at det omvendt ikke kan udelukkes, at Danmark under visse forudsætninger vil kunne indføre foranstaltninger på området. Det beror på nøjere undersøgelser og den nærmere afgrænsning af en sådan eventuel dansk regulering, om den vil være realiserbar. Jeg henviser for en uddybning herom til notatet fra Kammeradvokaten.