J.nr. MST-501-00081

 

Den 22. april 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 282 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 282

Hvilke initiativer agter ministeren at tage for at sikre, at flere dieselbiler forsynes med partikelfilter, idet der henvises til telegram fra Ritzaus Bureau den 13. marts 2008 - ”Mange nye biler uden partikelfilter”?

 

Svar

Regeringen indførte allerede på finansloven for 2006 et nedslag i registreringsafgiften for dieselperson- og varebiler med partikelfilter. Nedslaget blev suppleret med et fradrag da regeringen omlagde registreringsafgiften sidste forår.

 

Der er en klar tendens til, at partikelfiltre er standardudstyr på alle større bilmodeller, mens en række af de mindste dieselbiler endnu ikke kan leveres med filter.

 

Dette skyldes, at bilproducenter introducerer ny teknologi på de større bilmodeller først, og på de mindste biler sidst. Det er ikke realistisk at tro på, at vi igennem den danske skattelovgivning kan påvirke dette mønster, idet det danske marked kun udgør ca. 1 % af det europæiske bilmarked.

 

Formålet med afgiftslettelsen var, at få leveret så stor en andel af de nye dieselbiler med filter som muligt.

 

Efter min opfattelse har vi opnået det, vi ville.

 

Andelen af nye køretøjer med partikelfilter er steget fra godt 10 % til over 50 % på to år. De bilmodeller, der i dag produceres med partikelfilter, leveres som hovedregel med filter i Danmark. Og i de tilfælde, hvor forbrugerne har en reel valgmulighed, vælger de partikelfilteret.

 

 

Endelig kan jeg oplyse, at Kommissionen i 2006 afviste en anmodning fra Holland, der, med henvisning til miljøgarantien, ønskede at stille et lovkrav om partikelfilter på alle nye personbiler.