Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato 29. februar 2008                   

J nr.              

 

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 8. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 176 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 176:

 

"Vil ministeren tage en direkte kontakt til A. P. Møller – Mærsk for at lægge pres på virksomheden med henblik på at reducere deres udledning af CO2, efter at det er blevet offentliggjort, at A. P. Møller ‑ Mærsk udleder lige så meget CO2 som resten af Danmark tilsammen gennem deres aktiviteter fra skibsfart og indvinding af olie i Nordsøen?"

 

Svar:

Jeg har haft løbende kontakt med A. P. Møller - Mærsk og de danske rederier, og mit budskab har hele tiden været, at de er nødt til at tage et medansvar og spille en meget offensiv rolle i de internationale forhandlinger.

 

På den baggrund glæder det mig meget, at A. P. Møller - Mærsk ved direktør Knud Pontoppidan kommer med den klare udmelding i pressen om, at koncernen er indstillet på at finde en løsning.

 

For der er for mig ingen tvivl om, at det er vigtigt, at vi finder en international løsning for en global sektor som skibsfart – og det haster. Danmark har i den forbindelse foreslået, at brændstof til skibe skal afgiftsbelægges og at pengene herfra skal bruges til køb af klimakreditter.

Der bliver i disse måneder arbejdet hårdt fra dansk side med at samle international støtte til vores forslag – bl.a. på en international workshop den 27. februar 2008 i København.

 

Sagen er den, at hvis Danmark går enegang og pålægger danske redere restriktive krav, vil dette betyde en udflagning til andre lande med mindre restriktive krav. De redere der måtte fastholde deres skibe under dansk flag vil på sigt ikke kunne konkurrere på transportprisen og blive udkonkurreret af skibe fra 3. lande.

 

Derfor skal der findes en international løsning.

 

Vi har fra dansk og EU´s side givet den internationale søfartsorganisation, IMO, frist til oktober i år til selv at finde en løsning. Ellers må skibsfarten ind i den bindende, globale klimaaftale, som Danmark arbejder på kan indgås på klimakonferencen i København i 2009. 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard