Klima- og Energiministeriet

 

 

 

 

 

  

   

  

 

 

J.nr.

 

Den

 

 

 

 

 

Klima- og Energiministeriets besvarelse af spørgsmål 161 (alm del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 

 

 

Spørgsmål 161

”Vil ministeren oversende et notat, der på baggrund af finanslovsforslaget for 2008 beskriver aktivitetsniveauet på den del af ministerens ressortområde, der vedrører opgavevaretagelsen på klimaområdet i forhold til finansloven for 2007?

 

Svar

Klima- og Energiministeriet er oprettet ved kongelig resolution af 23. november 2007. I forbindelse med ministeriets oprettelse blev der fra Miljøministeriet overført ressortansvaret for sager vedrørende den nationale og internationale klimaindsats.

 

For det første er der overført departementsopgaver bl.a. vedrørende internationale forhandlinger på klimaområdet. For det andet er der overført en række styrelsesopgaver fra Miljøstyrelsen til Energistyrelsen vedrørende bl.a. klimaforpligtelser, arktisk samarbejde, indkøb af projektbaserede CO2-kreditter i udlandet med videre.

 

Som det fremgår af regeringens budgetoversigt 1 (februar 2008) er der på finanslovforslaget for 2008 en række nye tiltag på klimaområdet i forhold til finansloven for 2007. Det drejer sig særligt om bevillinger til regeringens klimaplan, herunder overvågning af CO2 i jorde og skove, kampagne til fremme af varmepumper, midler til forberedelse af klimakonferencen COP15 i København i 2009 samt opnormering af opgaven med at organisere indsatsen for klimatilpasning. I aftale om finansloven indgår endvidere bevillinger til kampagner til fremme af energibesparelse i bygninger samt en forsøgsordning for elbiler. Der er i alt afsat 186 mio. kr. i 2008 til disse initiativer herunder 116 mio. kr. til forberedelse af klimakonferencen COP15 i 2009. Herudover er der i 2008 afsat en klimapulje under udviklingsbistanden på 100 mio. kr.

 

Det bemærkes, at der ved kongelig resolution af 6. december 2007 fra Udenrigsministeriet er overført ressortansvaret for den såkaldte Clean Development Mechanism, der vedrører statslige køb af projektbaserede CO2 kreditter fra udviklingslande. Bevillingen til denne opgave er med ændringsforslaget til finansloven (ÆF08) overflyttet til Klima- og Energiministeriet. Endelig kan det nævnes, at Klima- og energiministeriet i forbindelse med ressortændringen er tilført ansvaret for såvel Danmark og Grønlands Geologiske Undersøgelser (GEUS) og DMI. På begge disse institutioner foregår der forskningsmæssige aktiviteter, der understøtter ministeriets arbejde med klimapolitik.