J.nr. 764-00065

 

Den

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 143 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 143

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. januar 2008 fra Danish Car Service Aps jf. alm. Del – bilag 107.

 

 

Svar:

Der stilles spørgsmål til både Miljøstyrelsens og Skats sagsbehandling. Som jeg oplyste i mit foreløbige svar, har jeg bedt Skatteministeriet bidrage til besvarelsen. Miljøstyrelsen og Skat oplyser følgende, hvortil jeg kan henholde mig.

 

Miljøstyrelsen oplyser:

 

”Baggrund

I 1999 vedtog Folketinget lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler. Med loven vedtog Folketinget at gennemføre en godtgørelsesordning, der skaber et incitament til, at ejere af udtjente biler afleverer bilerne til ophuggere, der opfylder nærmere fastsatte regler for affaldshåndtering af motordrevne køretøjer.

 

Regelsættet om affaldshåndtering af biler, der trådte i kraft i 2000, omfattede endvidere,

 

  1. bekendtgørelse nr. 141 af 25. februar 2000 om opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 782 af 17. september 2002 samt
  2. bekendtgørelse nr. 860 af 29. november 1999 om håndtering af affald i form af motordrevne køretøjer og affaldsfraktioner herfra, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1708 af 20. december 2006.

 

I 2002 vedtog Folketinget en ændring af loven, ligesom ministeren ændrede de to bekendtgørelser.

 

Ændringer blev gennemført for at implementere direktivet om udrangerede køretøjer og for at ændre miljøbidrags- og godtgørelsessatserne.

 

Ændringen af bekendtgørelsen om opkrævning af miljøbidrag og udbetaling af godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler omfattede bl.a. en ændring af bestemmelsen, om hvem der kan få udbetalt godtgørelse. Den oprindelige bekendtgørelses bestemmelse herom havde følgende tekst:

§ 6. Der ydes efter anmodning en godtgørelse til den sidst registrerede ejer af en udtjent bil om­fattet af § 2 i lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af bi­ler efter indlevering af bilen til affaldshÃ¥ndte­ring.

 

Det blev i den reviderede bekendtgørelse ændret til:

§ 11. Der ydes efter anmodning en godtgørelse til ejeren af en udtjent bil omfattet af § 2 i lov om miljøbidrag, godtgørelse og skrotningsbidrag i forbindelse med ophugning og skrotning af biler efter aflevering af motorkøretøjet til affaldshåndtering.

 

Miljøstyrelsens bemærkninger

Loven indeholder en bestemmelse om, at godtgørelsen efter anmodning ydes til ejeren af et motorkøretøj i forbindelse med indlevering af køretøjet til affaldsbehandling. Loven indeholder endvidere en hjemmel til miljøministeren om at fastsætte nærmere bestemmelser om godtgørelsesordningen, herunder om ordningens administration, jf. § 7, stk. 2.

 

Som konsekvens af det danske system, hvor alle bilejere er registreret i det centrale motorregister, var det på daværende tidspunkt Miljøstyrelsens vurdering, at det i praksis ville være den sidst registrerede ejer, der afleverede en bil til ophugning. Der var endvidere i bilskrotbekendtgørelsen en bestemmelse, der forpligtede ejeren af en udtjent person- eller varebil til at aflevere det udtjente køretøj til en registreret ophugningsvirksomhed eller til en forhandler, der havde indgået en aftale med en registreret ophugningsvirksomhed om modtagelse af udtjente biler på ophugningsvirksomhedens vegne. Formålet med denne bestemmelse var bl.a. at sikre, at udtjente biler ikke blev afsat til ophugningsvirksomheder, der ikke opfyldte kravene i bekendtgørelsen.

 

Erfaringerne fra de to første år ordningen fungerede, viste dog, at der var eksempler på, at et autoværksted eller en bilforhandler havde taget en brugt bil i bytte med henblik på istandsættelse, men at det efterfølgende måtte konstateres, at bilen var i for dårlig stand til at det kunne betale sig at reparere den. I denne situation er det hovedreglen, at bilforhandleren ikke har været registreret som ejer af bilen. Når bilen skulle afleveres til ophugning blev det nødvendigt for værksteds-ejeren eller bilforhandleren at kontakte den oprindelige ejer af bilen for at få dennes underskrift på skrotningsattesten. Miljøstyrelsen fandt det derfor for hensigtsmæssigt at foreslå den gennemførte ændring, således at det ville være muligt for en ny ejer af bilen, der, selv om han ikke havde været registreret som ejer af bilen, kunne få udbetalt skrotningsgodtgørelse, uden at denne skulle henvende sig til den tidligere ejer for at få en underskrift på skrotningsattesten.

 

Miljøstyrelsen vurderede dog samtidig, at det var vigtigt at sikre, at der ikke opstod en praksis, hvor autoophuggere kunne videresælge biler, hvor det var den oprindelige ejers intention, at bilen skulle affaldsbehandles, idet det ville være i strid med miljøbeskyttelsesloven og bilskrotbekendtgørelsen. Indtil der blev udstedt nærmere retningslinier for, hvilken dokumentation en ejer, som ikke var indregistreret som ejer, skulle fremvise, besluttede Miljøministeriet derfor at fastholde praksis om, at den registrerede ejer skulle underskrive skrotningsattesten for, at der kunne udbetales godtgørelse.

 

I november 2005 fastlagde ministeriet en ny praksis, som indebærer, at hvis en ejer uden at have været registreret som ejer af bilen kan, opfylde dokumentation for ejerforholdet ved fremlæggelse af købekontrakt e. lign., så kan denne underskrive skrotningsattesten og få udbetalt skrotningsgodtgørelsen.

 

Praksis om, at det er den sidste ejer af bilen, der kan få udbetalt skrotningsgodtgørelse skal ses i sammenhæng med bilskrotbekendtgørelsens og affaldsbekendtgørelsens regler. Ifølge § 4 i bilskrotbekendtgørelsen, skal borgere, virksomheder, offentlige og private institutioner aflevere udtjente køretøjer til en virksomhed, som er registreret i Miljøstyrelsen som ophugningsvirksomhed, jf. bilskrotbekendtgørelsens § 6. En udtjent bil er affald, jf. bekendtgørelsens § 3 nr. 5. Afgørelse af om en bil er affald sker efter reglerne i affaldsbekendtgørelsen (bekg. 1634 af 13. december 2006, hvor det er fastsat, at når indehaveren skiller sig af med det, agter at skille sig af med det eller er forpligtet til at skille sig af med det, jf. den generelle affaldsdefinition § 3, nr. 1 i affaldsbekendtgørelsen), så er en bil affald. D.v.s. når en bilejer har besluttet sig for at skille sig af med sin bil til affaldsbehandling og afleverer den til en registreret ophugningsvirksomhed, så er ophugningsvirksomheden forpligtet til at udstede en skrotningsattest til den, der afleverer bilen til ophugning jf. bilskrotbekendtgørelsens § 7, og at affaldsbehandle bilen jf. bekendtgørelsens § 9. Det centrale bliver her ejerens intention, da han henvendte sig den registrerede ophugningsvirksomhed.

 

Hvis en registreret ophugger reklamerer med at købe ”skrotbiler”, er det Miljøstyrelsens vurdering, at ejeren, når denne afleverer bilen til ophuggeren, uanset om dette sker i form af et salg, har taget stilling til, at hans bil er affald. Den registrerede affaldsbehandler er dermed forpligtet til at affaldsbehandle bilen i overensstemmelse med reglerne. Hvis købsprisen svarer til skrotningsgodtgørelsen, er det en yderligere indikation af, at den oprindelige ejer har besluttet sig til at skille sig af med bilen med henblik på affaldshåndtering.

 

Finn Skytte nævner i sin henvendelse til Folketinget, at ”Vi bliver gjort til grin af Kammeradvokaten i svarskrift på vor stævning, med påstande om afvisning på grund af ”mangel på retslig interesse”." Miljøministeriet har fulgt Kammeradvokatens råd. Kammeradvokaten vurderede, at stævningen ikke indeholdt en angivelse af en retlig interesse i sagen. Det er en generel procesregel i forhold til sager der anlægges ved domstolene, at de skal være udtryk for en konkret konflikt, og at det er denne konkrete konflikt, man anmoder om domstolenes bedømmelse af. ”

 

Skat oplyser:

”I henvendelsen fra Danish Car Service ApS er der således henvist til den praksis, som er for den momsmæssige behandling af miljø- og affaldsbehandling af udtjente motorkøretøjer (affald).

 

Vi kan hertil oplyse følgende:

 

SKAT har i SKM2004.211.TSS udtalt, at autoophuggere skal betale moms af den pris, som en bilejer betaler for at få skrottet en bil. Det gælder også i de situationer, hvor autoophuggeren betragter sig som køber af bilen, når autoophuggeren i henhold til en transporterklæring får udbetalt skrotningsgodtgørelsen fra Miljøordning for Biler.

 

Anledningen til SKAT´s præcisering af reglerne for den momsmæssige behandling af udbetaling af skrotningsgodtgørelse i forbindelse med affaldsbehandling af biler var, at en registreret ophugningsvirksomhed (Danish Car Service ApS) havde tilkendegivet, at virksomheden opfatter forholdet på den måde, at når en bil indleveres til skrotning, så køber virksomheden bilen for f.eks. 1.000 kr. Prisen er betinget af, at ophugningsvirksomheden samtidig får overdraget bilens registreringsattest samt en skrotningsattest, hvor bilejeren ved sin underskrift transporterer sit krav på skrotningsgodtgørelse til virksomheden.

 

Når ophugningsvirksomheden efterfølgende affaldsbehandler bilen, og i henhold til transporterklæringen får udbetalt skrotningsgodtgørelsen fra Miljøordning for Biler, er det selskabets opfattelse, at der ikke skal betales moms af denne godtgørelse, idet der er tale om affaldsbehandling af virksomhedens egen bil.

 

SKAT har lagt til grund, at, i den situation skal der betales moms af det resterende beløb (750 kr. som forskellen skrotningsgodtgørelsen på 1.750 kr. og de 1.000 kr., som er udbetalt til den sidst registrerede ejer), idet beløbet må anses som betaling til den registrerede ophugningsvirksomhed for håndteringen af bilen (miljø- og affaldsbehandlingen).

 

Den 26. oktober 2006 rettede SKAT en henvendelse til Miljøordningen for Biler, idet SKAT var blevet gjort bekendt med, at Miljøordningen for Biler ved brev af den 23. november 2005, ”Orientering til autoophuggerne”, havde ændret praksis for udbetaling af skrotningsgodtgørelse.

 

Det fremgik således af det omhandlede brev til autoophuggerne, at det ikke længere er en forudsætning, at skrotningsattesten er underskrevet af den sidst registrerede ejer. Attesten kan herefter være underskrevet af bilejeren, uden at denne har været registreret som ejer, og idet det dog er en betingelse for udbetaling af skrotningsgodtgørelse til ejeren, at Miljøordning for Biler modtager dokumentation for ejerforholdet i form af købekontrakt eller tilsvarende, som er underskrevet af den sidst registrerede ejer.

 

SKAT tilkendegav i henvendelsen til Miljøordning for Biler som sin opfattelse, at efter den således ændrede praksis var - og er - det reelt muligt at registrerede ophugningsvirksomheder kan anses som ejer i miljølovens forstand af biler, som virksomheden ifølge købekontrakt har ejendomsretten til, og hvorefter det således er op til ophugningsvirksomheden som ejer at afgøre, hvordan der skal forholdes med bilen. Ved en eventuel efterfølgende ophugning af bilen, kan ophugningsvirksomheden herefter ikke anses for at have leveret en ydelse til bilens tidligere ejer vedrørende ophugning m.v. af bilen.

 

SKAT anmodede Miljøordningen for Biler om at bekræfte SKATs vurdering af den af Miljøordningen for Biler fastlagte praksis i henhold til det omhandlede brev af den 23. november 2005 til autoophuggerne.

 

I Miljøstyrelsens brev af 22. november 2006 bekræftede styrelsen SKAT´s fremstilling af praksis, idet styrelsen bemærkede, at:

 

".... ifølge § 4 i bek. Nr. 480 af 19. juni 2002 (bilskrotbekendtgørelsen) skal borgere, virksomheder, offentlige og private institutioner aflevere udtjente køretøjer til en virksomhed som er registreret til at foretage særskilt behandling, jf. § 6. En bil er udtjent, når den er affald, jf. § 2 nr. 9. Et køretøj er affald, når indehaveren skiller sig af med det, agter at skille sig af med det eller er forpligtet til at skille sig af med det, jf. den generelle affaldsdefinition i affaldsbekendtgørelsen (bek. 619 af 27. juni 2000). D.v.s. hvis en bilejer har besluttet sig for, at skille sig af med sin bil, fordi bilejeren mener det er en udtjent bil, og kører hen til en registreret affaldsbehandler, mener Miljøstyrelsen, at denne er forpligtet til at affaldsbehandle bilen uanset om den registrerede affaldsbehandler køber bilen eller modtager den til affaldsbehandling. Det centrale bliver her, ejerens intention, da han har henvendt sig den registrerede affaldsbehandler.

 

Hvis en bil ikke er affald, kan en registreret ophugger købe en brugt bil på linie med alle andre. Hvis en registreret ophugger køber en brugt bil, som ikke er affald, kan den registrerede ophugger selv afgøre, hvad der skal ske med bilen."

 

SKAT opfatter det af Miljøstyrelsen anførte således, at reglerne om affaldsbehandling af køretøjer m v. ikke hindrer, at en registreret affaldsbehandler (autoophugger) erhverver biler på almindelig vis, det vil sige biler, som ikke er affald. I så fald vil reglerne om affaldshåndtering ikke gælde, idet der ikke er tale om, at en bilejer har til intention at aflevere sin bil til affaldshåndtering.

 

Det vil herefter som tidligere anført bero på ophugningsvirksomheden som ejer at afgøre, hvordan der skal forholdes med bilen, og ved en eventuel efterfølgende ophugning af bilen, kan ophugningsvirksomheden ikke anses for at have leveret en ydelse til bilens tidligere ejer vedrørende affaldsbehandling, hvorfor ophugningsvirksomheden i disse tilfælde ikke skal betale moms af nogen del af skrotningsgodtgørelsen.”

 

 

 

Figur 1