|
|
J.nr. SNS-201-00091 |
|
|
|
./.
Til udvalgets orientering
fremsendes hermed et statusnotat fra Skov- og Naturstyrelsen
om handel med lovligt og bæredygtigt træ.
Notatet
omtaler to ligeledes vedlagte dokumenter: Et notat fra Kammeradvokaten om
mulighederne for at indføre et dansk forbud mod ulovligt fældet træ og en
rapport fra Københavns Universitet om sporing af træs oprindelse med
DNA-teknologi. Dokumenterne er indhentet som led i opfølgningen på udvalgets
beretning af 28.9.2006 over B17 om forbud mod import og salg af illegalt træ.
Som det fremgår, vurderer Kammeradvokaten overordnet, at EU- og WTO-retten indeholder en række meget væsentlige begrænsninger i Danmarks muligheder for alene at indføre lovgivning eller indgå aftaler med tredielande på dette område. Et generelt salgs- og besiddelsesforbud, hvor myndighederne har bevisbyrden, vurderes at have de bedste chancer. Det beror på nøjere undersøgelser og den nærmere afgrænsning af en sådan eventuel regulering, om den vil være realiserbar. DNA-rapporten indikerer, at der i visse situationer er mulighed for at spore træs oprindelse vha. DNA-teknologi med stor præcision, særligt hvis der foreligger DNA-udtag både fra de undersøgte træprodukter og fra potentielle lokaliteter, hvorfra tømmeret formodes at stamme. I andre situationer kan det være forbundet med stor usikkerhed, og vil generelt være meget vanskeligt.
Jeg
har på baggrund af Kammeradvokatens notat og rapporten fra Københavns
Universitet bedt Skov- og Naturstyrelsen om at analysere de skitserede
muligheder nøjere med henblik på en endelig vurdering af, om det anses for
gennemførligt og hensigtsmæssigt at indføre et dansk forbud mod import og/eller
salg og besiddelse af ulovligt fældet træ. Jeg
vil samtidig understrege, at jeg, hvis muligt, helst ser en effektiv EU-indsats
på dette område, for det vil naturligvis have langt større gennemslagskraft end
et selvstændigt dansk forbud. Jeg har derfor under rådsmøde (Landbrug og
Fiskeri) i december 2007 rykket Kommissionen for deres længe ventede udspil om
mulighederne for videregående EU-regulering på dette område. Mit indlæg på
mødet vedlægges til udvalgets orientering. Kommissionen oplyste, at den
forventer at kunne præsentere sit udspil i maj 2008.
Mht. den offentlige indkøbspolitik kan jeg tilføje, at høringen af udkast til kriterier for lovligt og bæredygtigt træ i maj 2007 viste, at der var betydelig interesse for den konkrete afgrænsning af kriterier, herunder fra en række udenlandske interessenter, som ikke tidligere har haft mulighed for at give input til arbejdet. Jeg vil give lejlighed til en bredere drøftelse, og mulighed for videre input ogsÃ¥ fra disse interessenter, og har bedt Skov- og Naturstyrelsen om at tage højde herfor i det videre arbejde med udvikling af kriterierne. Arbejdet med indkøbspolitikken bør ogsÃ¥ ses i sammenhæng med udviklingen i EU, hvor der over det kommende Ã¥r kan forventes fremskridt i implementeringen af FLEGT-handlingsplanen ligesom Kommissionen har bebudet en kommende meddelelse om grønne indkøb. Samtidig finder jeg det vigtigt, at vi herhjemme sætter fart i arbejdet med forbedring af indkøbsvejledningen, jf. 9-punkts-planen. Jeg har derfor bedt Skov- og Naturstyrelsen om at udarbejde midlertidig vejledning for offentligt indkøb af bæredygtigt træ med udgangspunkt i den tyske model, dvs. med anbefaling af, at de offentlige indkøbere ind til videre accepterer certifikater fra bÃ¥de FSC og PEFC som garant for bæredygtigt træ. De samme mærker er ogsÃ¥ anerkendt i England, der ligesom Danmark arbejder pÃ¥ udvikling af grundlæggende kriterier for bÃ¥de â€lovligt†og â€bæredygtigt†træ. Derved sikres mulighed for, at arbejdet med forbedring af indkøbsvejledningen kan gennemføres hurtigt samtidig med, at der arbejdes videre med de bagvedliggende kriterier. Den midlertidige vejledning skal gælde frem til 1. april 2009.
Troels Lund Poulsen           |
/ |