Kulturudvalget

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 

 

3. marts 2008

Hermed fremsendes svar på KUU alm. del. spørgsmål nr. 69  vedrørende Team Danmarks sponsorsamarbejde med McDonalds stillet af folketingsmedlem Per Clausen (EL) den 14. februar 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen


Spørgsmål nr. 69

Stillet den 14. februar 2008

 

 

Svar til folketingsmedlem Per Clausen (EL) fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

"Hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at Team Danmark ikke fremover i sit sponsorarbejde promoverer virksomheder, som lever af at producere og sælge usunde fødevarer, som Team Danmark har gjort i sit sponsorsamarbejde med McDonald-kæden?"

 

 

Svar:

 

Markedsføringsloven og de dertil tilhørende speciallove regulerer i hvilket omfang reklamering af produkter må finde sted. Der findes reguleringer for markedsføring af alkohol og tobak, men på fødevareområdet findes der ikke et tilsvarende regelsæt. Der er derfor som udgangspunkt intet juridisk til hinder for, at idrætsorganisationer og erhvervsdrivende indgår i et sponsorsamarbejde.

 

Jeg har i øvrigt noteret mig, at Team Danmark har fremført, at intentionen bag samarbejdet med McDonalds er at omsætte Team Danmarks ekspertviden på kostområdet til praksis, således at denne viden kommer McDonalds kunder til gode. Jeg finder det positivt, hvis Team Danmarks diætister på den måde kan være med til at skabe mere ernæringsmæssigt balancerede tilbud til McDonalds kunder.