Kulturudvalget Folketinget Christiansborg 1240 København K
|
3. marts 2008
Hermed fremsendes svar på KUU alm. del. spørgsmål nr. 69  vedrørende Team Danmarks sponsorsamarbejde med McDonalds stillet af folketingsmedlem Per Clausen (EL) den 14. februar 2008.
Spørgsmål nr. 69
Stillet den 14. februar 2008
Svar til folketingsmedlem Per Clausen (EL) fra kulturministeren.
Spørgsmål:
Svar:
Markedsføringsloven og de dertil tilhørende speciallove regulerer i hvilket omfang reklamering af produkter må finde sted. Der findes reguleringer for markedsføring af alkohol og tobak, men på fødevareområdet findes der ikke et tilsvarende regelsæt. Der er derfor som udgangspunkt intet juridisk til hinder for, at idrætsorganisationer og erhvervsdrivende indgår i et sponsorsamarbejde.
Jeg har i øvrigt noteret mig, at Team Danmark har fremført, at intentionen bag samarbejdet med McDonalds er at omsætte Team Danmarks ekspertviden på kostområdet til praksis, således at denne viden kommer McDonalds kunder til gode. Jeg finder det positivt, hvis Team Danmarks diætister på den måde kan være med til at skabe mere ernæringsmæssigt balancerede tilbud til McDonalds kunder.