Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

27. juni 2008

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 164 (alm. del) om statens tilskud til de statsanerkendte museer, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 21. maj 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 164

(alm. del)

Skrivelse af 21. maj 2008   

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

” Kan ministeren bekræfte:

-  at Kulturarvsstyrelsen har udmeldt en samlet statslig tilskudsprocent til de statsanerkendte museer på 33,91pct. og at museumslovens intention er en refusion på 40 pct.,

-  at statens engagement i museernes drift siden museumslovens vedtagelse i 2002 er faldet med ca. 6 pct. i forhold til det kommunale og ikke-offentlige engagement, og 

-  at de mange museumssammenlægninger nu belønnes med et faldende statstilskud, idet det maksimale statstilskud i 2007 var 753.021 kr., og det i 2008 er faldet til 746.002 kr.?"

 

 

Svar:

Det er korrekt, at Kulturarvsstyrelsens har udmeldt en tilskudsprocent til de statsanerkendte museer på 33,91 pct. for 2008.

 

I den gældende museumslov, som Folketinget vedtog i 2001 med ikrafttræden 1. januar 2002, er det i § 15, stk. 1 anført, at tilskuddet til de statsanerkendte museer fastsættes på grundlag af det ikke-statslige tilskud og den på finansloven afsatte bevilling til formålet.

 

Der er således ikke korrekt, at der  i den gældende museumslov er anført en intention om en refusionsprocent på 40. Misforståelsen skyldes muligvis, at det i den tidligere museumslov fra 1984 var anført, at der ”ydes et almindeligt statstilskud på indtil 40 % af de ikke statslige ydelser”. 1984-loven var dog baseret på det  samme hovedprincip, som er gældende i dag, nemlig at tilskudsprocenten fastsættes som forholdet mellem det ikke-statslige tilskud og finanslovsbevillingen til formålet.

 

Det statslige engagement i museernes drift kommer til udtryk via de årlige statslige tilskud. Tilskuddet beregnes på baggrund af museernes reviderede regnskaber, som indsendes til Kulturarvsstyrelsen. Dette betyder i praksis, at tilskuddet beregnes på baggrund af et regnskab, der ligger 2 år forud for udbetalingen af det statslige tilskud.

 

For året 2002 er Kulturarvsstyrelsen ikke i besiddelse af regnskabsoplysninger fra museerne i et samlet, oversigtligt og umiddelbart tilgængeligt format. Desuden foreligger museernes regnskaber for 2007 og 2008 endnu ikke. Nedenstående tabel 1 dækker derfor alene årene 2003-2006.

 

Det samlede statslige engagement i museernes drift udgjorde i 2003 37,6 pct. af museernes kommunale, amtskommunale og ikke-offentlige tilskud. I 2006 var den statslige andel faldet til 35,0 pct. Dette fald er udtryk for, at kommunernes, amtskommunernes og de ikke-offentlige tilskud tilsammen har været stigende.

 

 

Tabel 1: Oversigt over det statslige tilskuds andel af det kommunale og ikke offentlige tilskud til de statsanerkendte museer.

(Alle tal i mio. kr.)

Regnskabsår

2003

2004

2005

2006

Kommunale, amtskommunale samt ikke offentlige tilskud

562,10

624,60

700,40

764,30

Statstilskud I alt

211,10

230,40

234,50

267,50

Samlet statstilskud i procent

37,6%

36,9%

33,5%

35,0%

 

Det er korrekt, at det maksimale statstilskud fra 2007 til 2008 er faldet med 7.019 kr. Maksimumstilskuddet falder, fordi tilskudsprocenten falder. Den faldende tilskudsprocent er – som anført ovenfor -  forårsaget af, at der er sket en vækst i de ikke-statslige tilskud til de statsanerkendte museer.

 

Dette har således ikke noget at gøre med museumssammenlægninger. Tværtimod blev det med en justering af museumsloven i 2006 sikret at museer, der sammenlægges, samlet set kan opretholde det samme tilskudsniveau som før sammenlægningen.