Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

29. maj 2008

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 154 (alm. del), regionale spillesteder, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 8. maj 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 154

(alm. del), regionale spillesteder

Skrivelse af 8. maj 2008

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål:

 

"Finder ministeren ikke, at der er geografiske forskelle i de krav man kan stille til

et regionalt spillested således, at et regionalt spillested i f.eks. Esbjerg kan have

behov for at have nogle kommercielle arrangementer, og ikke alene kan drives

med ukommercielle arrangementer."

 

Svar:

 

I henhold til musikloven er det Kunstrådets Musikudvalg, der efter armslængdeprincippet på statens vegne indgår aftaler om vilkårene for tilskud og drift af de regionale spillesteder.

 

Kunstrådets Musikudvalg har over for mig oplyst følgende:

 

Alle regionale spillesteder finansieres dels af offentlige tilskud, dels af egenindtægter i form af entré med videre. Det er derfor en del af den almindelige, økonomiske ansvarlighed, at et spillested nøje vurderer, hvordan økonomien kan hænge sammen. Kommercielt betonede arrangementer indgår erfaringsmæssigt – i større eller mindre grad – i ethvert regionalt spillesteds programlægning.

 

Når det er sagt, skal det imidlertid betones, at de regionale spillesteder i modsætning til honorarstøttede spillesteder og kommercielt baserede koncertarrangører har en særlig forpligtelse til at præsentere smalle genrer, nyskabende musik samt grupper og solister, som endnu ikke er kendt i den brede befolkning. Efter Kunstrådets Musikudvalgs opfattelse er denne satsning nødvendig, hvis Danmark skal oppebære et rigt og kvalitetsbetonet musikliv, der er relevant både nationalt og internationalt.

 

Opbygning af en kvalitetsscene for det nyskabende og det mindre kendte er en udfordring, som kræver, at spillestedet løbende er på forkant med, hvad der rører sig i musiklivet, og forstår at skabe de rette rammer for markedsføring og afvikling af arrangementerne. Det er efter udvalgets opfattelse en forudsætning for at fungere som regionalt spillested, at netop disse opgaver – blandt andre – løses på et højt niveau.