Folketingets Kulturudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

13. maj 2008

 

 

Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 132 (alm. del), DRs og TV 2s overvejelser om at skabe en konkurrent til Infomedia stillet af Folketingets Kulturudvalg den 21. april 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

 


Spørgsmål nr. 132

(alm. del), DRs og TV 2s overvejelser om at skabe en konkurrent til Infomedia og DRs EU-dækning

Skrivelse af 21. april 2008

 

Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

 

Spørgsmål 132:

 

"Ministeren bedes redegøre for DRs og TV 2’s overvejelser om at skabe en konkurrent til Infomedia, som vil blive givet eksklusiv ret til lyd- og billedfiler og ministeren bedes tage stilling til, om det er rimeligt, at der til et enkelt firma gives en eksklusiv ret til lyd- og billedindhold, som er public service og betalt af licensmidler."

 

Svar:

 

Jeg har i anledning af det stillede spørgsmål anmodet DR og TV 2/DANMARK A/S om bidrag til besvarelsen.

 

DR henviser til brev af 13. marts 2008 fra DR og TV 2/DANMARK A/S til Kulturministeriet, hvori der redegøres for DRs og TV2s salg af nyhedsklip mv. TV 2/DANMARK A/S henviser ligeledes til samme brev af 13. marts 2008, idet TV 2/DANMARK A/S oplyser, at det af brevet fremgår, at der ikke er indgået aftaler om eksklusivitet, og at såvel TV 2/DANMARK A/S som DR er åbne for dialog. DRs og TV 2/DANMARK A/S’ brev af 13. marts 2008 til Kulturministeriet vedlægges.

 

Som det fremgår af brevet har Kulturministeriet den 11. marts 2008 bedt TV 2/DANMARK A/S og DR om at redegøre for salg af elektronisk nyhedsovervågning og nyhedsklip m.v. TV 2/DANMARK A/S og DR oplyser i brevet, at man hidtil har solgt udvalgte arkivklip til bl.a. danske virksomheder, skoler og private. Derudover har Cision, Infomedia og det tidligere Ajour foretaget overvågning af indholdet på TV 2 og DR i form af skrevne resumeer og i nogle tilfælde køb af materiale. Endvidere fremgår det af brevet, at TV 2/DANMARK A/S efter ønske fra potentielle kunder begyndte at udvikle en mere systematisk medieovervågning og primo 2007 kontaktede DR for at drøfte muligheden for samarbejde om at kunne levere overvågning samlet for DR og TV 2. I løbet af sommeren 2007 har TV 2 og DR sideløbende været i forhandlinger med Infomedia uden at parterne nåede til enighed om hverken form, pris eller vilkår. Det fremgår endvidere af brevet, at TV 2 og DR netop har indgået en aftale, hvorefter TV 2 under navnet PIX kan levere overvågning af såvel indhold fra TV 2 og DR.

 

I februar 2008 har Infomedia ifølge DR og TV 2/DANMARK A/S rettet henvendelse til henholdsvis DR og TV 2/DANMARK A/S, hvori de bl.a. anfører, at PIX har en eksklusiv eneret til at videresælge indhold fra DRs og TV 2s radio- og tv-udsendelser i strid med de konkurrenceretlige regler. DR og TV 2/DANMARK A/S anfører i brevet, at dette imidlertid ikke er korrekt. I den forbindelse oplyser DR og TV 2/DANMARK A/S, at der forud for indgåelsen af samarbejdet har været drøftelser med Konkurrencestyrelsen, der har erklæret sig enig i, at der ikke var nogen konkurrenceretlige problemer i etableringen af samarbejdet.

 

Endelig oplyser DR og TV 2/DANMARK A/S i brevet, at der ikke som antydet af Infomedia er indgået nogen eksklusivaftaler mellem DR og TV 2 eller med tredjemænd, og at såvel DR som TV 2 er åbne overfor at genoptage forhandlinger med Infomedia og eventuelle andre, der måtte være interesseret heri.

 

Jeg skal supplerende bemærke, at DR i brev af 20. februar 2008 til Infomedia, der er bilagt DRs og TV 2/DANMARK A/S’ brev af 13. marts 2008 til Kulturministeriet, oplyser, at DRs og TV 2/DANMARK A/S’ medieovervågningstjeneste ikke er omfattet af stationernes public service-forpligtelser, og at der er tale om en rent kommerciel tjeneste, der leveres på markedsvilkår og med regnskabsmæssig adskillelse.

 

Jeg kan i den forbindelse oplyse, at DRs og TV 2/DANMARK A/S’ virksomhed bl.a. er reguleret af bekendtgørelse om den regnskabsmæssige adskillelse mellem DRs, TV 2/DANMARK A/S’ og de regionale TV 2-virksomheders public service-virksomhed og anden virksomhed.

 

Der er i bekendtgørelsen bl.a. fastsat regler om, at intern udveksling af ydelser mv. mellem henholdsvis public service-virksomhed og anden virksomhed kan ske enten til markedspris eller ved såkaldt omkostningsfordeling. Der er i bekendtgørelsen endvidere fastsat regler om prisfastsættelse for varer eller tjenesteydelser, som DR, TV 2/DAN-MARK A/S og de regionale TV 2-virksomheder afsætter som led i deres anden virksomhed. Således er det bl.a. bestemt, at prisen for den enkelte vare eller tjenesteydelse, som stationerne afsætter som led i deres anden virksomhed, skal fastsættes på grundlag af markedsmæssige vurderinger, idet der ikke må ske konkurrenceforvridning over for private eller offentlige konkurrenter.

 

DRs og TV 2/DANMARK A/S’ redegørelse giver mig ikke anledning til bemærkninger, idet jeg dog gerne vil understrege, at spørgsmål om eventuelle overtrædelser af konkurrencereglerne hører under konkurrencemyndighedernes kompetence. 

 

 

Â