22. april 2008
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 124 (alm. del - bilag 148), henvendelse fra Esbjerg Kommune, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 10. april 2008.
Spørgsmål nr. 124
(alm. del - bilag 148), henvendelse fra Esbjerg Kommune
Skrivelse af 10. april 2008
Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål:
Svar:
Udvalget har bedt mig kommentere spørgsmål fra Esbjerg Kommune vedrørende centralbibliotekets nedlæggelse i Esbjerg, afslag på Tobakkens ansøgning om regionalt spillested og egnsteatret Den Ny Opera.
Centralbiblioteksreformens formål er at frigøre ressourcer, som kan anvendes strategisk bedre til sikring af en mere effektiv materialeforsyning og opprioritering af de digitale tjenester.
Min beslutning om hvilke centralbiblioteker, der skulle udpeges til at fortsætte som centralbiblioteker, byggede på en indstilling fra Styrelsen for Bibliotek og Medier. Indstillingen blev udarbejdet på grundlag af en række objektive kriterier.
Det helt centrale kriterium har været den nuværende størrelse af den vigtigste centralbiblioteksopgave: Det tværkommunale udlån af bøger.
Her er udlånstallet til andre kommunale biblioteker markant større i Vejle og Odense end tilfældet er i Esbjerg. Mens Vejle har et årligt udlån til andre kommuner på mere end 120.000 og Odense har et på 86.500, er det tilsvarende tal for Esbjerg på 45.500. Det er således vurderet, at Vejle og Odense tilsammen vil kunne løse opgaven i Region Syddanmark. Netop fordi behovet for centralbiblioteksdækning i regionen er vurderet som stort, har Region Syddanmark som den eneste region fået to centralbiblioteker.
Byens størrelse i sig selv har ikke været afgørende, f.eks. er København og Århus ikke udpeget til centralbiblioteker. Størrelsen af det kommunale budget til biblioteksvirksomhed er derimod indgået i bedømmelsen. Antallet af uddannelsesinstitutioner er indgået i kriterierne, men ikke med størst vægt, da betjening af uddannelsesinstitutioner ikke hører til folkebibliotekernes primære opgaver.
Endelig må jeg slå fast, at centralbiblioteksreformen ikke anfægter bibliotekernes samlede indkøbskonti. Når Esbjerg Kommunes biblioteker ikke længere har centralbiblioteksfunktionen, bortfalder bevillingen til denne opgavevaretagelse naturligvis. De tilbageværende centralbiblioteker vil varetage opgaven, så kommunerne modtager den samme overbygningsydelse som hidtil.
Som en konsekvens af kommunalreformen er det rent faktisk blevet muligt at forbedre den centrale kørselsordning, så staten fra 1. januar 2007 har kunnet finansiere 3 ugentlige kørsler mod tidligere 2.
I kulturaftalen for kulturregion Vadehavet, der løber fra 1. januar 2007 til 31. december 2010, har kulturregionen bl.a. valgt at have musiklivet i regionen som indsatsområde. Det er et resultatkrav for kulturregionen, at der er etableret et konkret samarbejde mellem Tobakken og områdets andre rytmiske spillesteder. Hvis Tobakken i aftaleperioden er nødsaget til at lukke, vil denne konkrete målsætning og resultatkrav således ikke kunne gennemføres.
Med hensyn til afslag på Tobakkens ansøgning om regionalt spillested, så er det Kunstrådets Musikudvalg, der i overenstemmelse med armslængdeprincippet, træffer beslutning om udpegningen til regionale spillesteder.
Jeg har forhørt mig hos udvalget om begrundelsen for udpegningerne for perioden 2009-12, herunder særligt om begrundelsen for ikke at udpege Tobakken i Esbjerg.
Musikudvalget oplyser over for mig, at de overordnet har lagt vægt på, at de regionale spillesteder skal fremstå og virke som dynamiske og musikalske kraftcentre, vækstcentre og spillesteder, som både præsenterer koncerter på et højt kunstnerisk niveau, og tager aktivt del i at udvikle de lokale og nationale vækstlag af nye musikere og nye musikalske udtryk. Udvalget har valgt at reducere antallet af spillesteder fra 20 til 18, for at sikre de enkelte et solidt økonomisk grundlag for dette virke.
Udvalget oplyser videre, at de i udvælgelsesprocessen har lagt vægt på kvaliteten hos den enkelte ansøger, men samtidig også kigget på, at den samlede nationale struktur skulle gå op med hensyn til behovet for genrespecifikke og genrebrede spillesteder.
På grundlag af disse prioriteringer har udvalget valgt ikke at imødekomme ansøgningen fra Tobakken. De finder, at Tobakken ikke i tilstrækkelig grad imødekommer udvalgets forventninger til arbejdet med vækstlagene, med de smalle genrer og med at opsøge og udvikle nye navne af høj kunstnerisk kvalitet. Og de bemærker tillige at mangfoldighed og kunstnerisk kvalitet i for høj grad er kommet til kort i forhold til kommercielle hensyn i Tobakkens hidtidige virke som regionalt spillested.
Det er Folketinget, der med vedtagelsen af Musikloven og Lov om Kunstrådet har besluttet at fordelingen af midler til regionale spillesteder skal varetages af Kunstrådet og således ske på et kunstfagligt grundlag.
Vedrørende spørgsmålet om den nye egnsteaterordning vil jeg gerne fastslå to ting:
For det første må det understreges, at de bevillinger til egnsteater, som blev sikret med finanslovsaftalen i forbindelse med etableringen af den nye ordning, er udtryk for massiv statslig prioritering af egnsteaterområdet. Det er et historisk højt niveau, som hermed er lagt for statens indsats på området fremover.
For det andet må det understreges, at forligspartierne bag den nye ordning har ønsket at understrege kommunernes hovedansvar for egnsteatrene. Egnsteaterordningen er en særdeles fordelagtig ordning for statslig støtte til teatre i lokalsamfundet, og derfor er det også på sin plads at fastslå, at hvis kommunerne vil være med, så må de også være parate til at tage ansvar, og sikre deres egnsteater en fast økonomi.