8. april 2008
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 105 (alm. del), om digitalisering af biografer, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 18. marts 2008.
Spørgsmål nr. 105
Skrivelse af 18. marts 2008
Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.
Spørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for, hvordan det går med at sikre, at de små biografer i
Danmark ikke lukker som følge af kravene om indkøb af ny digitaliseringsteknik?"
Svar:
Ifølge den politiske aftale på filmområdet for perioden 2007-2010 skal Det Danske Filminstitut i hele aftaleperioden følge udviklingen i forhold til digitalisering af biograferne – herunder prisudviklingen på det digitale udstyr. Det Danske Filminstitut skal aflægge en midtvejsstatus primo 2009.
Som baggrund for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en status for den foreløbige udvikling fra Det Danske Filminstitut.
Filminstituttet oplyser, at praktisk talt alle Danmarks 165 biografer med i alt 380 sale stadig viser spillefilmene på det traditionelle 35mm udstyr. Under ti sale i anvender det nye D-cinemaudstyr. Det er fortsat også sådan, at alle de spillefilm, som de danske biografer viser i dag, bliver tilbudt dem på 35mm film.
Filminstituttet oplyser endvidere, at priserne på det digitale udstyr er faldende. Hvor man for ganske få år siden talte om en investering på omkring en million danske kroner per sal, er prisen i dag faldet til omkring 500.000 kroner per sal.
Anskaffelsen af en ny 35mm kinomaskine – dvs. en fremviser til traditionel 35mm film – kan løbe op i 200.000 kroner. Spændet mellem anskaffelsesprisen for nyt analogt og digitalt udstyr mindskes således år for år.
Endelig oplyser Filminstituttet, at den danske biografbranche gennem de seneste tolv måneder har gennemført en vellykket digitalisering af distributionen og visning af biografreklamer. Med virkning fra første januar i år er 234 af Danmarks 380 biografsale blevet udstyret med digitale projektorer til visning af reklameblokken. Disse nye digitale projektorer har dog ikke en kvalitet så de kan anvendes til visning af spillefilm. Men hele denne store teknologiinvestering og teknologiinstallation er fortaget af branchen selv, gennem firmaet Dansk Reklamefilm. Branchen har med andre ord høstet værdigfulde erfaringer om, hvordan ny digital teknologi kan installeres og tages i brug uden at genere den daglige biografdrift.