Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
Filnavn: mkg/ft-spm/KOU Â nr. 88 af 08.05.08.svar |
Dato:
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 8. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 88 (KOU Alm. del).
Â
â€Kan ministeren be- eller afkræfte, hvorvidt det som Lars Løkke Rasmussen giver udtryk for, var normal kutyme, at en amtsborgmester i Ã¥r 2000 kunne lade skatteyderne betale for en ren social weekend i Rom?â€
Svar:
Studieture for kommunalbestyrelsesmedlemmer er forudsat i lov om kommunernes styrelse. Det følger af reglerne i lov om kommunernes styrelse (KSL) om vederlag til medlemmer af kommunalbestyrelsen, at der er adgang og efter omstændighederne pligt for kommunen til at afholde nærmere bestemte udgifter til kommunalbestyrelsesmedlemmers deltagelse i studieture som led i varetagelsen af det kommunale hverv. At der skal være tale om et led i varetagelsen af det kommunale hverv, indebærer, at der skal være et kommunalfagligt formål med den pågældende tur for dens deltagere. Reglerne gjaldt tilsvarende for de daværende amtskommuner.
Studieture kan være omfattet af bestemmelsen i KSL § 16, stk. 1, litra c, om deltagelse i kurser mv., der af kommunalbestyrelsen eller økonomiudvalget efter bemyndigelse fra kommunalbestyrelsen anses for at have betydning for varetagelse af kommunalbestyrelseshvervet, herunder udvalgshverv. Denne bestemmelse er relevant, hvis hovedformÃ¥let med rejsen og den overvejende del af rejsens program vedrører kursusvirksomhed eller kursuslignende aktiviteter. KSL § 16, stk. 1, litra f, om â€varetagelse af andre nærmere angivne kommunale hverv efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller dennes udvalg†er relevant, hvor en studietur for et udvalg foretages efter anmodning fra kommunalbestyrelsen. Det er i vid udstrækning overladt til kommunalbestyrelsen at tage stilling til, om en studietur har en sÃ¥dan karakter og relevans, at den kan anses for et kommunalt hverv.
I begge tilfælde skal der til de kommunalbestyrelsesmedlemmer, der deltager i turen, ydes de udgiftsgodtgørelser, der er nævnt i KSL § 16, stk. 10, herunder bl.a. befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet, jf. KSL § 16, stk. 10, litra a. Fraværsgodtgørelse vil typisk omfatte merudgifter til forplejning og logi.
Endelig kan en studietur for et udvalg, der ikke finder sted efter anmodning fra kommunalbestyrelsen, være omfattet af KSL § 16, stk. 1, litra g. Det indebærer, at deltagerne har krav på udgiftsgodtgørelse, hvis beslutning herom er truffet af kommunalbestyrelsen, jf. KSL § 16, stk. 11.
Det er overladt til kommunalbestyrelsen eller udvalget at tage stilling til, om det er relevant at anmode borgmesteren om at deltage i den pågældende studietur eller eventuelt i dele heraf. Det kan i den forbindelse bemærkes, at borgmesteren ifølge lov om kommunernes styrelse har en række koordinerende funktioner i forhold til udvalgene. Det følger således af § 31 a, at borgmesteren uden at være medlem har ret til at deltage i møderne i udvalg uden stemmeret ligesom borgmesteren har en række yderligere koordinerende funktioner i forhold til udvalgene.
En borgmester (eller tidligere amtsborgmester), der efter anmodning fra kommunalbestyrelsen eller et udvalg deltager i en studietur, der er omfattet af litra c, eller f, har krav på bl.a. befordringsgodtgørelse og godtgørelse for fravær fra hjemstedet, jf. KSL § 16, stk. 10, litra a. I andre tilfælde er der som nævnt udgiftsgodtgørelse, hvis beslutning herom er truffet af kommunalbestyrelsen, jf. KSL § 16, stk. 11.
Kommunerne skal ikke orientere Velfærdsministeriet om, hvilke studieture kommunalbestyrelsen og dens udvalg foretager. Dette skulle de tidligere amtskommuner heller ikke. Ministeriet har derfor ikke oplysninger om, hvilken praksis der i 2000 var for amtsborgmestres deltagelse i studieture.
Udover studieture har en kommune – og en region - adgang til i et vist omfang at afholde udgifter for bl.a. kommunalbestyrelsesmedlemmers deltagelse i arrangementer af mere social karakter med henblik på at etablere, bevare og styrke et godt arbejdsklima indbyrdes mellem de forskellige politiske grupper i kommunalbestyrelsen og bidrage til at skabe et godt og konstruktivt samarbejde i kommunalbestyrelsen. Dette følger af kommunalfuldmagtsreglerne og er fastslået af det tidligere Indenrigs- og Sundhedsministerium i en udtalelse af 2. juli 2007 om Region Nordjyllands planlagte arrangement på hotel Comwell Rebild Bakker. Denne adgang gjaldt også for de tidligere amtskommuner.
Karen Jespersen