Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 08.05.2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 11. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 82 (KOU Alm. del).
Â
â€Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Ritzau â€Fyret efter kritik af radiosystem†og sende udvalget en redegørelse fra Gentofte Kommune om sagen, samt redegøre for, hvordan ministeren vil sikre offentlige ansatte imod uacceptable fyringer, der skyldes, at offentlige ansatte blot har brugt deres ytringsfrihed?â€
Svar:
Af den vedlagte artikel â€Fyret efter kritik af radiosystem†fra Ritzau, der omhandler en konkret personalesag i Gentofte Kommune, fremgÃ¥r, at der mellem kommunen og den tidligere ambulanceleder, som sagen vedrører, er uenighed om Ã¥rsagen til kommunens afskedigelse af vedkommende. Det er ambulancelederens opfattelse, at afskedigelsen skyldes dennes kritiske udtalelser om kommunens radiosystem. Kommunen begrunder afskedigelsen med samarbejdsvanskeligheder.
Jeg kan således konstatere, at der er uenighed mellem parterne om, hvad der er årsagen til og det retlige grundlag for kommunens ansættelsesretlige beslutninger i den konkrete sag.
Som øverste ansvarlige for statens tilsyn med kommunernes overholdelse af de regler, der særligt gælder for offentlige myndigheder, har jeg ikke kompetence til at tage stilling til kommunernes overholdelse af ansættelsesretlige regler. Det følger af § 48, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse. Da jeg således ikke har den fornødne kompetence til at tage stilling til det, der er genstand for parternes uenighed i den omtalte artikel, mener jeg ikke, at der er grundlag for, at jeg beder kommunen om at redegøre nærmere for den omtalte sag.
Jeg kan oplyse, at jeg er bekendt med, at den omtalte tidligere ambulancefører den 21. december 2007 har klaget til Folketingets Ombudsmand over Gentofte Kommunes sagsbehandling og beslutninger i relation til den konkrete personalesag. Folketingets Ombudsmand har ved brev af 4. januar 2008 sendt klagen til Gentofte Kommune med henblik på kommunens stillingtagen til klagen. Gentofte Kommune har ved brev af 7. april 2008 svaret den tidligere ambulancefører. Kopi af kommunens brev er sendt til Folketingets Ombudsmand.
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at offentligt ansatte i meget vidt omfang har ret – og i visse tilfælde tillige pligt – til at underrette internt om ulovlige, herunder fagligt uforsvarlige, forhold. Offentligt ansatte har efter omstændighederne ret til at rette henvendelse til relevante eksterne tilsynsmyndigheder, herunder for eksempel Folketingets Ombudsmand i tilfælde af klare ulovligheder. Dette emne er behandlet i Betænkning om â€Ytringsfrihed og meddeleret for offentligt ansatte /1472/2006†og Justitsministeriets â€Vejledning om offentligt ansattes ytringsfrihedâ€, september 2006.
Af justitsministerens forord til ovennævnte vejledning fremgÃ¥r, at †Den offentlige debat er af afgørende betydning i et demokrati, og det er vigtigt, at ogsÃ¥ offentligt ansatte har mulighed for at deltage i debatten. Offentligt ansattes deltagelse i debatten er ikke blot af betydning for den enkelte ansatte. Det er sÃ¥ledes i mindst lige sÃ¥ høj grad til gavn for samfundet som sÃ¥dan, nÃ¥r offentligt ansatte ytrer sig. Dette skyldes bl.a., at de offentligt ansatte - i kraft af den specialviden, som de besidder inden for deres forskellige fagomrÃ¥der - i en række tilfælde vil kunne medvirke til at højne det faglige niveau i den offentlige debat. Offentligt ansatte vil sÃ¥ledes bl.a. kunne bidrage med oplysninger om, hvilke praktiske konsekvenser politiske beslutninger har haft eller vil kunne fÃ¥.â€
Jeg kan tilslutte mig ovenstående.
Karen Jespersen