Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 30. april 2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 28. marts 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 76 (KOU Alm. del).
Â
†Ministeren bedes oplyse, hvor lang sagsbehandlingstid, der mÃ¥ forventes, fra en klager orienterer om Samsø Kommunes manglende indsats i forhold til velfærdstruede børn, til statsforvaltningen har indhentet svar og eventuelt rykket for manglende svar, og til Statsforvaltningen har truffet afgørelse i sagen?â€
Svar:
Med henblik på besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Statsforvaltningen Midtjylland om bidrag til besvarelsen, idet Samsø kommune hører under Region Midtjylland. Det bemærkes, at direktøren for statsforvaltningen er formand for det sociale nævn, og at statsforvaltningen yder sekretariatsbistand til nævnet jf. § 45, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Direktøren for Statsforvaltningen Midtjylland har oplyst følgende:
â€I henhold til servicelovens § 65 har Det Sociale Nævn mulighed for at gÃ¥ ind i en sag uden en klage.
Â
Sagerne starter typisk som en underretning fra en borger. Når Statsforvaltningen modtager underretningen, bliver sagen oprettet som en børn- og unge sag, og sagen har karakter af en hastesag. Den pågældende sagsbehandler gennemgår sagen og udarbejder herefter et brev til kommunen. I dette brev redegør sagsbehandleren for sagen og anmoder kommunen om at fremsende redegørelse for sagen samt kopi af alt relevant materiale. Kommunen får en frist på 14 dage. I det samme brev henviser Nævnet til servicelovens § 65, som indeholder Nævnets reaktionsmuligheder. Nævnet henviser endvidere til, at kommunen fortsat er forpligtet til at følge sagen og i fornødent omfang træffe afgørelse om støtteforanstaltninger overfor familien/barnet.
Nævnet sender samtidig en kvittering til pågældende, som har sendt sagen til Nævnet. Er underretningen kommet fra en person, som ikke kan betragtes som part i sagen, bliver pågældende gjort opmærksom herpå. Nævnet gør endvidere i kvitteringsskrivelsen pågældende opmærksom på, at der fremsendes anmodning til kommunen.
SÃ¥fremt kommunen ikke overholder svarfristen, fremsendes der med det samme en rykker.
NÃ¥r det relevante materiale modtages fra kommunen, gennemgÃ¥r den pÃ¥gældende sagsbehandler sagen. SÃ¥fremt kommunen intet har foretaget sig i sagen, har Nævnet iht. servicelovens § 65, stk. 1, mulighed for at pÃ¥lægge kommunen, at iværksætte en undersøgelse efter servicelovens § 50, at afholde samtale med barnet efter servicelovens § 48, at udarbejde en handleplan efter servicelovens § 140, at en handleplan skal revideres jf. servicelovens §§ 68 eller 70, eller at der skal tales med barnet eller den unge under et besøg pÃ¥ anbringelsesstedet. Nævnet har endvidere mulighed for at pÃ¥lægge kommunen at træffe afgørelse om iværksættelse af de fornødne foranstaltninger efter servicelovens § 52.â€
Jeg kan henholde mig til det af direktøren for Statsforvaltningen Midtjylland oplyste.
Karen Jespersen