Kommunaludvalget

Christiansborg

Finansministeren

1. april 2008

 

 

Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 68 (alm. del) af 12. marts 2008.

Spørgsmål 68:

Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Berlingske Tidende af 10/03-08 om hvilken form for BOB man skal have, herunder påstanden, om at den voldsomme centralisering, bl.a. af statens indkøbsaftaler, er med til at dræbe udvikling og innovation, så vi dels ikke får den nødvendige udvikling af den offentlige sektor og dels dræber de mindre og mellemstore virksomheder.

Svar:

Det skal indledningsvis understreges, at staten indkøber for skatteydernes penge. Det må derfor være statens forpligtelse at sørge for at varetage denne indkøbsfunktion på en måde, så skatteydernes penge forvaltes bedst muligt.

I forlængelse heraf konkluderede Rigsrevision i Statsrevisorernes Beretning nr. 13 2005 om staten som indkøber, at ”Staten erhverver ikke i tilstrækkelig grad varer og tjenesteydelser under hensyntagen til sparsommelighed. Undersøgelsen har vist at myndighederne kan opnå besparelser ved i højere grad, på forhånd, at forpligte sig til at købe en vis mængde samt ved at koordinere og standardisere deres indkøb.”

Blandt andet på baggrund af Rigsrevisionens rapport er der etableret et indkøbssekretariat i Økonomistyrelsen under Finansministeriet. Indkøbssekretariatet har i tæt samarbejde med ministerierne bl.a. til opgave at indgå indkøbsaftaler for hele staten på en række fællesstatslige indkøbsområder som led i udrulningen af Statens Indkøbsprogram. De fællesstatslige indkøbsområder er karakteriseret ved at have en bred anvendelse i staten og omfatter således ikke ressortspecifikke indkøb som f.eks. jernbanemateriel og forsvarsmateriel. De indgåede aftaler skal sikre standardisering, koordinering og forpligtelse af det fællesstatslige indkøb, jf. Rigsrevisionens anbefaling.

Indkøbsaftalerne har givet betydelige besparelser for staten. I 2007 blev som nævnt i artiklen opnået en besparelse på små 400 mio.kr. svarende til ca. 40 pct. af det fællesstatslige indkøb på de pågældende indkøbsområder. I 2008 forventes en yderligere besparelse på yderligere aftaler på ca. 220 mio.kr.,  svarende til ca. 40 pct.

Alle udbud i regi af Statens Indkøbsprogram gennemføres efter grundig analyse af det pågældende marked. Den konkrete strategi for det pågældende udbud fastlægges således med henblik på at sikre dels konkurrencen i det konkrete udbud og dels konkurrencen på det pågældende marked på sigt.

Der er endvidere ikke noget modsætningsforhold mellem indgåelsen af centrale aftaler og innovation på det pågældende marked. I det omfang hensynet til innovation vurderes at være væsentligt på det område, som den centrale indkøbsaftale dækker, vil der kunne tages hensyn hertil i udbudsmaterialet.

Det kan endelig fremhæves, at der er iværksat en række initiativer i forbindelse med Indkøbsprogrammet, som skal gøre det lettere for smÃ¥ og mellemstore virksomheder at deltage i konkurrencen om de statslige indkøbsaftaler. Blandt andet er deltagelsen i de statslige udbud gjort simpel og fuldt elektronisk. Endvidere er kravet om 3 Ã¥rs regnskaber, som ellers er normal praksis, fjernet for at sikre, at nystartede virksomheder ogsÃ¥ kan deltage i de statslige udbud. Endelig er det gjort muligt at byde i konsortier. Ét eksempel herpÃ¥ er, at én af de tre leverandører pÃ¥ statens kontormøbelaftale er et konsortium bestÃ¥ende af to mindre danske virksomheder.

 

Med venlig hilsen

 

Lars Løkke Rasmussen