Dato:            17. december 2007

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2007-2414-118

Sagsbeh.:   nmj

Fil-navn:       komøk08/kou spm 6

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 6 (Alm. del), som Kommunaludvalget har stillet til velfærdsministeren den 29. november 2007

 

Spørgsmål 6:

"Hvilke kommuner har haft tab i forbindelse med udligningsreformen, der overstiger 5 pct. i forhold til de beregninger, der blev foretaget i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål 6 vedr. L 194 dateret den 10. maj 2006 og hvor store er disse tab opgjort på den enkelte kommune?"

 

Svar:

I spørgsmål 6 vedr. L 194, som der henvises til i spørgsmålet, er vist de enkelte kommuners beregnede tab eller gevinster ved strukturreformen. Beregningerne bygger på Finansieringsudvalgets rapport fra december 2005. Udvalget har måttet tage udgangspunkt i et bestemt år med henblik på at opstille et konsistent regnestykke, og der blev derfor taget udgangspunkt i året 2005, som var det seneste år, for hvilket der under analysearbejdet forelå detaljeret budgetmateriale mv., herunder en undersøgelse foretaget af Socialministeriet om fordelingen af de enkelte amters sociale udgifter på kommuner i 2003. Disse fordelingsnøgler blev herefter anvendt til fordeling af de merudgifter, der blev opnået enighed om mellem regeringen og de kommunale parter i september 2005.

 

Der var tale om udarbejdelse af et omfattende datamateriale med udgangspunkt i året 2005. Der er ikke udarbejdet et tilsvarende materiale for et senere år, hvilket heller ikke ville være muligt, da det blandt andet ville forudsætte skøn over, hvilke udgifter amterne ville have afholdt i det pågældende år, hvis de ikke var blevet nedlagt, og korrektion for de enkelte kommuners valg af service- og udgiftsniveau i forhold til det amtslige nivaeu.

 

Der er derfor ikke datagrundlag for at foretage en fornyet beregning svarende til den, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmål 6 vedr. L 194.

 

Med hensyn til kompensation til kommunerne for de opgaver, de i forbindelse med kommunalreformen overtog fra amterne, skal det i øvrigt bemærkes, at der i forbindelse med kommunalreformen i 2005 blev indgået aftale med KL om størrelsen af kompensationen for disse opgaver. Denne kompensation indgik som led i finansieringsreformen med virkning fra 2007.

 

I forbindelse med kommunernes budgetlægning for 2007 kunne det konstateres, at udviklingen i amternes udgifter i 2006, navnlig på det sociale område, indebar et højere udgiftsniveau end forudsat i DUT-aftalen.

 

For at undgå, at kommunerne blev underkompenseret ved overtagelsen af amtsopgaverne, tilbød regeringen derfor at regulere kompensationen i overensstemmelse med udgiftsudviklingen. Efter en drøftelse med KL om størrelse og fordeling af kompensationen blev der i september 2007 opnået enighed om at give kommunerne mulighed for at afholde yderligere udgifter på 424 mio.kr. i 2007. Det indgik som en del af forståelsen herom, at kompensationen ville ske gennem en midtvejsregulering af bloktilskuddet i 2007.

 

Samtidig gav regeringen kommunerne en budgetgaranti i 2008 i forhold til regnskab 2006 for de opgaver, som kommunerne skulle overtage fra 1. januar 2007.

 

I økonomiaftalen for 2008 er denne budgetgaranti udmøntet, idet der har været enighed om at løfte kommunernes udgifter i 2008 med 850 mio.kr. i forhold til aftalen for 2007 som en ekstra kompensation for de overtagne opgaver.

 

Samtidig er der i aftalen for 2008 sikret kommunerne et generelt løft på serviceområderne på 1,3 mia. kr. til bl.a. ældre, børn og socialområdet samt yderligere 0,3 mia.kr. til genoptræningsopgaven.

 

Kommunerne er dermed kompenseret fuldt ud for de overtagne amtslige opgaver, og kommunerne kan i 2008 videreføre det nuværende serviceniveau inklusiv overtagne amtslige opgaver.