Velfærdsministeriet Dato:           20. februar 2008 Kontor:        Kommunaløkonomisk kt. J.nr.:            2006-2469-63 Fil-navn:      KOU spm. 58
|
â€Ministeren bedes redegøre for de forskellige tilskuds- og finansieringsordninger, der er mulighed for småøerne og andre øer at gøre brug af til færgedrift.â€
Der eksisterer i dag flere forskellige ordninger for tilskud til og finansiering af drifts- og investeringsudgifterne ved færgetrafik. Jeg skal i det følgende redegøre for de ordninger, der administreres af Velfærdsministeriet.
1. Tilskud efter § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
Med kommunal- og finansieringsreformen er det statslige og amtslige tilskud til drift og investering i færgetrafik omlagt til et generelt statsligt tilskud til kommuner med mindre øer, der ydes efter § 20 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud.
I og med, at der alene indgår de hidtidige stats- og amtsandele i det nye generelle tilskud, er det således også i den nye ordning forudsat, at kommunen skal bære en del af både drifts- og investeringsudgiften ved færgetrafik.
Det generelle tilskud fordeles til kommunerne således:
For en uddybning af denne ordning kan jeg i øvrigt henvise til min besvarelse af spm. 5 fra Folketingets Økontaktudvalg stillet d. 14. januar 2008.
2. Ulovbestemte tilskud
I forbindelse med kommunalreformen blev det besluttet, at staten i en fireårig overgangsperiode (2007-2010) skulle overtage visse tilskud, som amterne ud over de lovhjemlede tilskud havde ydet til kommunerne. Heraf administrerer Velfærdsministeriet de tidligere amtslige tilskud vedr. lokal færgedrift og tilskud vedr. transport af unge under uddannelse. Efter overgangsperiodens udløb er udgangspunktet, at midlerne overføres til det kommunale bloktilskud, jf. strukturaftalen.
3. Tilskud efter § 21 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
Til kommuner på øer uden fast forbindelse, der består af én kommune ydes et årligt tilskud. Der ydes dog ikke tilskud til Fanø Kommune.
Til Læsø, Samsø og Ærø kommuner ydes et samlet tilskud på 26,9 mio. kr., mens der til Bornholm ydes et tilskud på 32 mio. kr. (2006-pl). Tilskuddene skal ses på baggrund af de særlige trafikforhold, men har karakter af et generelt tilskud.
4. Særtilskud efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
Velfærdsministeriet yder årligt særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner. Ø-kommuner har mulighed for at komme i betragtning til særtilskud efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner såfremt en kommune vurderes at være i en særlig vanskelig økonomisk situation. Dette kan dog evt. være med relation til en særlig belastning fra investeringer i færger eller færgelejer.
5. Medfinansiering af projekter med tilskud fra EU-støtteordninger
Efter § 17 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner kan der ydes tilskud, som medfinansierer projekter der har modtaget eller kan forventes at modtage tilskud fra de regionale EU-støtteordninger.
Tilskud kan ydes med det formål at bidrage til erhvervsudvikling og beskæftigelsesfremme i særligt vanskeligt stillede kommuner. Dette kan evt. være i relation til investeringer i færger eller færgelejer.
6. LÃ¥neadgang
I forhold til finansieringen af færgeinvesteringer er kommunernes udgifter til udskiftning, nybygning og renovering af færger samt færgefaciliteter for så vidt angår færgeoverfarterne til de mindre øer omfattet af kommunernes automatiske låneadgang, jf. bekendtgørelse om kommunernes låntagning og meddelelse af garantier m.v., og kommunernes udgifter til investering i nye færger kan således spredes ud over en række år.