Dato:            21. februar 2008

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2008-2414-128

Sagsbeh.:   dle

Fil-navn:       KOU alm spm 50

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 50 (Alm. del), som KOU har stillet til velfærdsministeren den 1. februar 2008

 

Spørgsmål 50:

"Kan ministeren bekræfte, at alderssammensætningen gør, at Region Midt ”snydes” for op imod 800 mio. kr. kr. om året i bloktilskud på grund af, at regionen har den ældste befolkning i landet og hvad vil ministeren gøre for at rette op på denne situation".

 

Svar:

Bloktilskuddet til regionerne på sundhedsområdet fordeles efter den enkelte regions andel af det samlede opgjorte regionale udgiftsbehov på sundhedsområdet. Udgiftsbehovet består af et basisbeløb på 100 mio. kr., et opgjort aldersbetinget udgiftsbehov og et opgjort socioøkonomisk udgiftsbehov. Her udgør det aldersbetingede udgiftsbehov langt størstedelen, nærmere bestemt 77,5 pct. af det samlede opgjorte udgiftsbehov fratrukket den del, som fordeles som basisbeløb.

 

I opgørelsen af de aldersbestemte udgiftsbehov indgår et beregnet enhedsbeløb pr. indbygger i et givent aldersinterval. Enhedsbeløbet er beregnet ud fra aldersfordelte sygehusudgifter og sygesikringstilskud, opgjort gennemsnitligt for hele landet, og er højest for de ældste aldersgrupper, jf. figur 1.

 

Figur 1. Enhedsbeløb pr. indbygger i aldersbestemte udgiftsbehov, 2008

Regionerne modtager således et højere tilskud pr. indbygger, jo større andel af indbyggerne der ligger i de ældste aldersintervaller. I Region Midtjyllands tilfælde er det således, at regionen ikke har den ældste befolkning i landet, men derimod har den laveste andel af indbyggere i alderen over 65 år. Gruppen af indbyggere over 65 år udgør lidt under 15 pct. af det samlede indbyggertal i 2008 i region Midtjylland. I eksempelvis Region Nordjylland udgør gruppen omkring 17 pct.

 

Velfærdsministeriet er bekendt med, at Region Midtjylland har fremlagt en beregning af, hvorledes regionen i 2008 kunne modtage ca. 800 mio. kr. i tilskud, hvis den sidste andel på 22,5 pct. af udgiftsbehovet (fratrukket basisbeløbene) ikke blev opgjort som socioøkonomiske udgiftsbehov, men som aldersbestemt udgiftsbehov.

 

Region Midtjyllands beregning synes dog ikke retvisende, idet den af Region Midtjylland angivne omfordeling alene ville tilføre regionen ca. 630 mio. kr. i 2008-niveau. Dertil kommer dog, at en sådan omfordeling ikke vil være forsvarlig.

 

Det socioøkonomiske udgiftsbehov beregnes på grundlag af et socioøkonomisk indeks, hvori der indgår en række objektive kriterier.

 

Ifølge det forberedende arbejde, som i sin tid lå til grund for lovforslaget om regionernes finansiering, er der solid faglig baggrund for, at socioøkonomiske strukturer har betydning for udgiftsbehovet og forbruget af sundhedsydelser. En række undersøgelser, herunder også en undersøgelse foretaget af Århus Amt i 2005, peger således også på, at socioøkonomiske forhold har betydning for sygeligheden hos befolkningen.

 

En dækkende opgørelse af det samlede udgiftsbehov kan således ikke foretages uden at medtage betydningen af de socioøkonomiske strukturer. Der er med andre ord ikke tale om, at Region Midtjylland ”snydes” for et beløb.