Velfærdsministeriet Dato:           28. januar 2008 Kontor:        Analysekontoret J.nr.             2008-2416-220 Fil-navn:      Spørgsmål 34 KOU
|
"Under henvisning til ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål A til E bedes ministeren oplyse, hvor mange regler, der er afskaffet siden den første VK-regerings tiltræden i 2001 under hensyn til ønsket om afbureaukratisering."
Regeringen har arbejdet med regelforenkling siden 2001. I den forbindelse udgav regeringen i august 2002 â€Regeringens handlingsplan for regelforenkling og administrative lettelserâ€. Der er fulgt op pÃ¥ denne handlingsplan i publikationerne â€Færre regler – flere muligheder†(oktober 2003) og â€En enklere hverdag for borgere og virksomheder†(december 2004).
Regeringen har endvidere en mÃ¥lsætning om at reducere de administrative byrder for erhvervslivet med op til 25 pct. Status pÃ¥ denne indsats findes i regeringens Ã¥rlige â€Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen†(senest maj 2007).
Afbureaukratisering og regelforenkling er baseret på et bredere perspektiv end antallet af regler. Lovgivning og dokumentationskrav skal således ses i tæt sammenhæng med arbejdsprocesser, IT-understøttelse, digitalisering, vejledning mv.
I forlængelse heraf er målet en regelforenkling, hvor fokus er rettet mod bedre – men ikke nødvendigvis færre - regler, der er lettere og enklere at administrere i henhold til. Det er således regeringens mål at sikre regler, der giver offentlige myndigheder, virksomheder og borgere så få administrative byder og så stor frihed som muligt.
Regeringen mener derfor ikke, at antallet af fjernede regler er et retvisende mål for den løbende afbureaukratiseringsindsats. Hertil kommer, at de enkelte regler er af vidt forskellig karakter og indhold, hvorfor en sammentælling af antal regler alene af den grund ikke vil være meningsfuld. Det er således ikke opgjort, hvor mange regler der er afskaffet siden 2001.
Med det nye regeringsgrundlag og kvalitetsreformen lægger regeringen op til yderligere forenkling og sanering af utidssvarende regler, arbejdsgange og dokumentationskrav med henblik på at skabe større ledelsesrum og øget frihed i den lokale opgaveløsning. Regeringen ønsker således at sikre en højere kvalitet i den offentlige service gennem en fortsat forenklingsindsats.