Velfærdsministeriet

Center for Politik og Jura/

Kommunaladm. kt

J.nr. 2007-6761

Cgh/amja                                                                                                    14. december 2007    

 

 

 

 

 


Notat

om

Talepunkter til samrådsspørgsmål A-E i KOU den 14. december 2007

 

Spørgsmål A

Kan ministeren udelukke, at det høje sygefravær i kommunerne og det faktum, at hver femte kommunalt ansatte stopper i deres job efter maximalt et års ansættelse, hænger sammen med den stigende bureaukratisering?

 

·        Jeg vil gerne indlede med at fremhæve, at regeringen har et meget stærkt fokus pÃ¥ at fÃ¥ bragt sygefraværet ned. Og vi nedsætter derfor ogsÃ¥ et hurtigtarbejdende udvalg om sygefravær som annonceret i det nye regeringsgrundlag.

 

·        Sygefravær har været et tema pÃ¥ den politiske dagsorden i flere Ã¥rtier, og der er ikke tvivl om, at det er en hÃ¥rd nød at knække. Derfor er der ogsÃ¥ behov for, at vi nu sætter ambitiøst ind.     

 

·        Regeringen har gennem flere Ã¥r gennemført en yderst ansvarlig økonomisk politik. Resultatet er bl.a., at vi i dag har noget nær fuld beskæftigelse.

 

·        Det præger generelt arbejdsmarkedet. Medarbejdere har pÃ¥ de fleste omrÃ¥der i dag gode muligheder for at søge nye udfordringer.

 

·        Det er pÃ¥ mange mÃ¥der positivt, selvom det pÃ¥ den enkelte arbejdsplads – sÃ¥vel private som offentlige – kan være en udfordring at sikre en fornuftig kontinuitet.

 

·        I forhold til det stillede spørgsmÃ¥l er det værd at notere, at set i forhold til den private sektor er personaleomsætningen i kommunerne hverken pÃ¥faldende høj eller pÃ¥faldende lav. Det viser de nyeste tal fra Det Fælleskommunale Løndatakontor.

 

·        Faktisk ganske imponerende i en periode, hvor gennemførelsen af kommunalreformen givet har betydet et ekstra arbejdspres pÃ¥ en lang række medarbejdere. Men loyale og engagerede kommunale medarbejdere sikrede pÃ¥ bedste vis en smidig overgang til den nye kommunale struktur.

 

·        Hvad angÃ¥r sygefraværet er det nødvendigt at indlede med at fremhæve, at de sektorvise opgørelser, der refereres til i Børsen-artiklen, langt fra er sammenlignelige.

 

·        I artiklen sammenlignes tal for sygefraværet i kommuner, stat og pÃ¥ det private arbejdsmarked.

 

·        Men de tal, der trækkes frem i artiklen, bygger pÃ¥ forskellige former for kilder, forskellige mÃ¥lemetoder og forskellige definitioner af sygefravær.

 

·        Og det gør det altsÃ¥ særdeles problematisk at sammenligne tallene.

 

·        Beskæftigelsesministeriets beregninger viser, at de forskellige opgørelsesformer har stor betydning. Der sker sÃ¥ledes ogsÃ¥ en tilnærmelse af tallene for de tre sektorer, nÃ¥r man forsøger at ensrette opgørelsesformen.   

 

·        Og nÃ¥r vi nu er inde pÃ¥ den problematiske sammenligning af de sektorvise sygefraværstal vil jeg samtidig pege pÃ¥, at forhold som arbejdsstyrkens alders- og kønssammensætning jo ogsÃ¥ spiller ind.

 

·        Gennemsnitsalderen blandt de kommunalt ansatte er relativt høj – det pÃ¥virker sygefraværet i negativ retning.

 

·        Og kvinder har generelt flere sygedage end mænd. Og der er som bekendt relativt mange kvindelige ansatte i kommunerne.

 

·        Som en serviceoplysning kan jeg nævne, at Danmarks Statistik netop nu arbejder pÃ¥ at øge sammenligneligheden af statistikkerne pÃ¥ sygefraværsomrÃ¥det.

 

·        NÃ¥r disse nødvendige ord er sagt om tal og umulige sammenligninger vil jeg gerne slÃ¥ fast, at regeringen har et meget stærkt fokus pÃ¥ at fÃ¥ bragt sygefraværet ned.

 

·        Og det gælder sÃ¥vel pÃ¥ det offentlige som pÃ¥ det private arbejdsmarked. Det høje sygefravær er en stor udfordring.

 

·        Regeringen har sat som mÃ¥lsætning, at sygefraværet skal nedbringes med 20 pct. frem til 2015.

 

·        Og vi nedsætter i den forbindelse et hurtigtarbejdende udvalg, som skal kulegrave hele omrÃ¥det med henblik pÃ¥ handling. Udvalget skal blandt andet afdække, hvordan forskellige faktorer pÃ¥virker sygefraværet.

 

·        Arbejdsmarkedets parter, de praktiserende læger og kommunerne inddrages i arbejdet.

 

·        Der er sÃ¥ledes tale om en kompleks problemstilling, som ikke kan reduceres til en pÃ¥stand om, at det hele skyldes en pÃ¥stÃ¥et bureaukratisering.

 

·        Jeg er naturligvis enig i, at unødigt bureaukrati er demotiverende for medarbejderne, en belastning for borgerne og Ã¥rsag til dÃ¥rlig anvendelse af de offentlige ressourcer.

 

·        Derfor skal unødigt bureaukrati naturligvis bekæmpes. Og det har regeringen ogsÃ¥ meget klart sagt at vi vil.

 

·        Og med trepartsaftalerne har vi søgt at tage hÃ¥nd om mange af de udfordringer, som de offentlige arbejdspladser stÃ¥r over for.

 

·        Vi har sammen med de centrale parter aftalt en massiv indsats i forhold til ledelse, kompetenceudvikling, efteruddannelse, arbejdsmiljø og andre relevante forhold, der har meget stor betydning for de kommunalt ansattes dagligdag.

Spørgsmål B

Vil ministeren iværksætte en undersøgelse af, hvor meget de regler og dokumentationskrav, som VK regeringen har indført, belaster kommunerne og de kommunalt ansatte?

 

·        Afbureaukratisering er et tema, der gentagne gange har været pÃ¥ dagsordenen de seneste Ã¥rtier.

 

·        Som nævnt vil regeringen nu sætte fornyet og systematisk fokus pÃ¥ at fÃ¥ luget ud i unødvendigt bureaukrati.

 

·        Med regeringsgrundlaget og kvalitetsreformen lægger vi fra regeringens side op til en ambitiøs forenklingsindsats i forhold til unødvendige regler og dokumentationskrav.

 

·        PÃ¥ alle de store kommunale serviceomrÃ¥der vil vi i løbet af de næste Ã¥r udarbejde og iværksætte forpligtigende handlingsplaner for forenklingsindsatsen.

 

·        Vi lægger i den forbindelse afgørende vægt pÃ¥, at afbureaukratiseringen tager afsæt i erfaringerne fra de medarbejdere og ledere i de kommunale institutioner, der dagligt arbejder med de pÃ¥gældende regler og krav. Og at brugernes erfaringer ligeledes inddrages.

 

·        Forudsætningen for et meget udstrakt kommunalt selvstyre er dog ogsÃ¥, at der sker en dokumentation af resultaterne af kommunernes indsats.

 

·        Det har bÃ¥de borgerne og Folketinget krav pÃ¥. Med andre ord er det en helt naturlig del af det politiske ansvar.

 

·        Regeringen og KL har derfor ogsÃ¥ igangsat et fælles arbejde om at sikre god og enkel dokumentation pÃ¥ alle store serviceomrÃ¥der.  

 

·        Samtidig er dokumentationen jo en væsentlig forudsætning for at vi kan udvikle kvaliteten af den offentlige service.

 

·        I det lys er det endog meget ærgerligt, hvis man alene betragter dokumentationskrav som en hæmsko for den kommunale service.


Spørgsmål C

Er ministeren enig i, at der er et fastholdelsesproblem i kommunerne, når en undersøgelse i denne uge, jf. alm. del – bilag 7 viser, at omtrent hver femte kommunalt ansatte medarbejder skifter job i løbet af et år?

 

·        Vil indlede med at sige, at der jo altid er relativ stor jobrotation i perioder med høj beskæftigelse.

 

·        Som det fremgik af svaret pÃ¥ spørgsmÃ¥l A, er der intet, der tyder pÃ¥, at der et generelt fastholdelsesproblem i kommunerne.

 

·        Og det skal oven i købet ses i lyset af, at kommunerne pÃ¥ grund af medarbejdernes alderssammensætning faktisk har nogle særlige udfordringer. De har nemlig relativt mange ældre medarbejdere over 50 Ã¥r, der gÃ¥r pÃ¥ pension og efterløn i øjeblikket.

 

·        Der vil altid være en vis udskiftning af personale pÃ¥ enhver arbejdsplads. Medarbejdere gÃ¥r pÃ¥ pension, flytter osv. Men en vis personaleomsætning er ikke nødvendigvis noget dÃ¥rligt. Personaleomsætning kan bidrage til en forbedring af opgaveløsningen – via tilførsel af ny viden og nye øjne pÃ¥ rutiner. Men der sker selvfølgelig ogsÃ¥ et tab af viden – men som sÃ¥ ofte kommer andre til gode.

 

·        Det er selvfølgelig ogsÃ¥ et spørgsmÃ¥l om, hvor dygtige og erfarne, medarbejderne er – bÃ¥de dem, der forlader kommunen, og dem der kommer til.

 

·        Og lad mig gentage, hvad jeg allerede har sagt: Med kvalitetsreformen og trepartsaftalen har regeringen sat massivt fokus pÃ¥ at forbedre de vilkÃ¥r, som de kommunale medarbejdere og ledere for fremtiden skal arbejde under.

 

 


Spørgsmål D

Er ministeren enig i, at det nævnte fastholdelsesproblem kan skyldes de løn- og arbejdsbetingelser, de kommunalt ansatte er underlagt, og at en del af årsagen kan skyldes den stigning i regler og dokumentationskrav til kommunerne, vi har set under VK regeringen?

 

·        Jeg anerkender igen ikke spørgerens præmisser. Der er ifølge statistikken ikke belæg for at tale om, at der er et generelt fastholdelsesproblem i kommunerne. 

 

·        Derudover skal jeg henvise til de besvarelser, jeg allerede har givet.

 

 


Spørgsmål E

Er ministeren villig til at arbejde for bedre lønforhold til de offentligt ansatte for at forbedre fastholdelsen i den offentlige sektor?

 

·        Forhandling af løn- og arbejdsvilkÃ¥r er et omrÃ¥de for arbejdsmarkedets parter. Regeringen har ingen intentioner om at blande sig i forhandlingerne og dermed kortslutte en model, der i høj grad har bidraget til den sociale stabilitet og solidariteten i det danske samfund i mere end 100 Ã¥r.

 

·        Samtidig er det vel de færreste, der mener, at lønnen alene er afgørende for folks jobtilfredshed. Der er mange andre ting, der spiller ind. Ikke mindst er det afgørende, at man som medarbejder har muligheden for at bruge sin lyst og sine talenter til at varetage sit job ordentligt. Desuden spiller et godt arbejdsmiljø og god ledelse ogsÃ¥ en stor rolle.

 

·        I forbindelse med trepartsforhandlingerne har regeringen derfor klart prioriteret, at der blandt andet afsættes midler til uddannelse af medarbejderne, lederudvikling, forbedringer af arbejdsmiljøet med videre.

 

·        Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg er enig i, at der er behov for at gøre noget - bÃ¥de nÃ¥r det gælder sygefraværet og unødvendige regler og bureaukrati.

 

·        Derfor har regeringen ogsÃ¥ valgt at sætte stort fokus pÃ¥ disse problemstillinger – med regeringsgrundlaget og det hurtigtarbejdende udvalg om sygefravær, med kvalitetsreformen og med trepartsaftalerne.