"Ministeren bedes oplyse, om der er fundet en løsning på det forhold, at elektronisk stemmeafgivning uden for et valglokale har været eller er blevet vurderet til at være uforeneligt med princippet om hemmelige afstemninger, således at ministeren vil fremskaffe lovhjemmel til et sådant forslag."
Det afgørende for mig i dette spørgsmål er, om der er fordele forbundet med at gennemføre en sådan elektronisk stemmeafgivning i form af en øget valgdeltagelse, altså en mere aktiv borgerdeltagelse, og ikke de øgede teknologiske muligheder i sig selv. Valgdeltagelsen ved folketingsvalg og kommunal- og regionsvalg er i forvejen meget høj, og jeg mener ikke de eventuelle praktiske fordele ved at give vælgerne mulighed for at stemme over internettet i tilstrækkelig grad opvejer ulemperne herved.
Ifølge grundlovens § 31, stk. 1, vælges Folketingets medlemmer ved almindelige, direkte og hemmelige valg. Det har endvidere hidtil været et princip i dansk valglovgivning, at en vælgers stemmeafgivning skal foregå overvåget i den forstand, at en valgmyndighed skal være til stede og sikre sig vælgerens identitet, før denne får adgang til at afgive sin stemme. Valgmyndigheden skal endvidere sikre, at stemmeafgivningen foregår, uden at andre kan se, hvordan vælgeren stemmer. Ved elektronisk stemmeafgivning via internettet kræves der ikke personligt fremmøde på et afstemningssted, idet afstemning kan ske fra hjemmet eller arbejdspladsen. Der vil derfor ikke være en myndighed til stede for at sikre, at det er den vælger, som den digitale signatur er udsendt til, der rent faktisk benytter den pågældende signatur til at stemme. Der vil med andre ord ikke være nogen kontrol med, om den digitale signatur overlades til andre. Endvidere vil der ikke være nogen myndighed til at sikre, at stemmeafgivningen foregår på en sådan måde, at andre, herunder familiemedlemmer, ikke kan se, hvordan vælgeren stemmer, eller i øvrigt lægger utilbørligt pres på vedkommende under stemmeafgivningen med hensyn til, hvor krydset skal sættes. Stemmeafgivning via internettet ville derfor indebære et brud på princippet om hemmelige (overvågede) valg, som har været gældende siden 1901.
Disse betænkeligheder fremsatte min forgænger, den tidligere indenrigs- og sundhedsminister, allerede i forbindelse med fremsættelsen af det lovforslag i Folketinget (L 60, 2004-05, 2. samling), som siden blev vedtaget som L 294 af 27. april 2005. Der er ikke i mellemtiden fremkommet nogen oplysninger, der har ført til, at jeg skulle indtage en anden holdning angående digital stemmeafgivning uden for valglokalerne.