Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 18. juni 2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 10. juni 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 116 (KOU Alm. del) stillet efter ønske af Rasmus Prehn (S).
Â
â€Ministeren bedes redegøre for, hvor kommunerne stÃ¥r i forhold til sanktionerne mod dem, hvis de fÃ¥r tilskud fra en statslig pulje midt i Ã¥ret. Skal de sÃ¥ fjerne andet fra budgettet, hvis de ikke allerede har budgetteret med indtægten.â€
Svar:
Loven indebærer, at der kan foretages en regulering af det kommunale bloktilskud for 2009, såfremt kommunernes regnskaber for 2008 under ét overskrider serviceudgifterne eller bruttoanlægsudgifterne i budgetterne for 2008.
Serviceudgifterne opgøres som de kommunale nettodriftsudgifter på en række nærmere angivne konti. Hvis en kommune modtager et tilskud fra en statslig pulje og afholder driftsudgifter af en tilsvarende størrelse, vil nettodriftsudgifterne på det pågældende område ikke blive påvirket, idet udgifter og indtægter vil være lige store. I dette tilfælde vil det således ikke have betydning for størrelsen af kommunens serviceudgifter, da serviceudgifterne som nævnt opgøres som nettodriftsudgifter.
Anlægsudgifterne opgøres i henhold til loven som kommunernes bruttoanlægsudgifter opgjort eksklusive udgifter til forsyningsvirksomheder, jordforsyning, ældreboliger og servicearealer i forbindelse med ældreboliger. Hvis en kommune i 2008 gennemfører hele sit anlægsbudget og derudover iværksætter yderligere projekter, som indebærer anlægsudgifter i 2008, vil kommunens bruttoanlægsudgifter i 2008 overskride budgettet. Da anlægsudgifterne i henhold til loven opgøres som bruttoanlægsudgifter, indgår finansieringen af udgifterne ikke i opgørelsen. Det er således uden betydning for opgørelsen af bruttoanlægsudgifterne, om udgifterne finansieres af kommunes kassebeholdning, lånefinansieres eller finansieres af tilskud.
Loven indeholder en dispensationsbestemmelse i § 3, stk. 2, hvorefter velfærdsministeren i særlige tilfælde kan begrænse nedsættelsen af kommunens bloktilskud eller helt undlade at fratrække forskelsbeløb i bloktilskuddet.
Dispensationsbestemmelsen vil kunne anvendes i særlige tilfælde både i forhold til overskridelser af de budgetterede serviceudgifter og de budgetterede anlægsudgifter.
Dispensationsbestemmelsen kan blandt andet udnyttes i tilfælde, hvor helt særlige forhold påfører en kommune anlægsudgifter, som kommunen ikke havde mulighed for at forudse ved budgetlægningen, eller en helt nødvendig færdiggørelse ikke kan holdes inden for det samlede anlægsbudget.
Der kan endvidere dispenseres for anlægsudgifter, som ikke indgår i budgettet, hvis kommunen ikke har budgetteret med udgifter til et projekt, der overføres fra tidligere år, hvor kommunen er kontraktligt bundet, eller hvor kommunen - før datoen for indgåelsen af aftalen om finansloven - har vedtaget tillægsbevilling til budgettet og på den baggrund igangsat et anlægsprojekt, hvor kommunen er kontraktligt bundet.
I alle tilfælde er det en forudsætning for dispensation, at der ikke er omdisponeringsmuligheder i anlægsbudgettet og/eller mulighed for at udskyde anlægsarbejder.
Karen Jespersen