Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

LKR/ J.nr. 2008-3956

Folketingets Kommunaludvalg

 

 

 

 

 

Dato: 10. juli 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 3. juni 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 108 (KOU Alm. del) stillet efter ønske fra Britta Schall Holberg (V).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 108:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. maj 2008 fra Svend Erik Jørgensen vedrørende hørehandicappede, jf. alm. del - bilag 77”

 

 

Svar:

 

Henvendelsen fra Svend Erik Jørgensen beskriver generelt de problemer, som mennesker med et hørehandicap kan opleve som følge af deres hørehandicap. Svend Erik Jørgensen nævner specifikt problemerne i forhold til Det Sociale Tolkeprojekt. Desuden stiller Svend Erik Jørgensen forslag om oprettelse af et lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud for mennesker med et hørehandicap.

 

I forhold til Det Sociale Tolkeprojekt kan jeg oplyse, at satspuljepartierne har besluttet at tilføre ekstra 10,2 mio. kr. til projektet. Dette beløb sikrer, at mennesker med et hørehandicap fortsat i resten af 2008 har adgang til tolkning til de vigtigste aktiviteter, som fx besøg hos praktiserende læge.

 

Desuden er Velfærdsministeriet sammen med de relevante sektorer i gang med at undersøge muligheden for at etablere en fælles tolkeløsning. Målet er at sikre mennesker med et hørehandicap en gennemskuelig og lovfæstet adgang til tolk på de sektorområder, som i dag dækkes af Det Sociale Tolkeprojekt.

 

 

 

I forhold til oprettelsen af et lands- eller landsdelsdækkende undervisningstilbud har Velfærdsministeriet bedt Undervisningsministeriet om en kommentar. Undervisningsministeriet oplyser i den forbindelse følgende:

 

”Med § 2 i lov nr. 592 af 24. juni 2005 om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning m.v.) blev kommunalbestyrelserne forpligtet til at sørge for specialundervisningen for voksne med virkning fra den 1. januar 2007, herunder specialundervisningen af hørehæmmede voksne og døvblevne.

 

Dog fik regionsrådene forsyningspligten for de tilbud, som amtsrådene havde tilbudt på de mest specialiserede lands- og landsdelsdækkende undervisningsinstitutioner. Med loven blev kommunikationscentrene, herunder høreinstitutterne, også overført til regionerne. Kommunikationscentrene kan dog efter aftale med kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen overgå til kommunal drift. Det er kommunikationscentrene, der normalt sørger for specialundervisningen m.v. af voksne hørehæmmede og døvblevne.

 

Det fremgår af § 6 h, stk. 2, i lov om specialundervisning for voksne, at regionsrådet har ansvaret for at tilpasse kapaciteten på og sammensætning af regionens undervisningstilbud, herunder oprettelse af nye institutioner.

 

Det er således muligt for et regionsråd at træffe beslutning om at oprette en særlig lands- eller landsdækkende institution for hørehæmmede. Da finansieringen af de regionale institutioner påhviler kommunerne, er det desuden nødvendigt, at institutionen indgår i den årlige rammeaftale mellem regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen, jf. § 6 h, stk. 3, i lov om specialundervisning for voksne.

 

En gennemførelse af Svend Erik Jørgensens forslag om oprettelse af en særlig lands- eller landsdelsdækkende regional undervisningsinstitution for hørehæmmede, svarende til det nedlagte Landshøreinstitut i Fredericia, kan således gennemføres i henhold til de gældende regler, men det forudsætter, at regionsrådet i Region Syddanmark og kommunalbestyrelserne i regionen kan tilslutte sig forslaget.”

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann