Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 16.06.2008
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 20. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 101 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL) (MFU).
Â
â€Kan ministeren bekræfte, at der i lovgivningen ikke er noget, der forhindrer, at Rebild Kommune fortsat kan lade de enkelte institutioner selv stÃ¥ for indkøb af de varer, de har brug for, hvis kommunen beslutter dette?â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Konkurrencestyrelsen, hvorunder reglerne om udbud af offentlige kontakter, herunder indkøb, hører.
Konkurrencestyrelsen har oplyst følgende:
â€Det bør indledningsvist bemærkes, at udbudsreglerne har til formÃ¥l at sikre, at alle virksomheder har lige adgang til offentlige kontrakter, og at det offentlige køber bedst og billigst.
Hvorvidt de offentlige myndigheder har pligt til at udbyde deres indkøb af varer efter EU’s udbudsdirektiv hænger sammen med, om den forventede kontraktværdi skønnes at overstige den såkaldte tærskelværdi, der følger af udbudsdirektivet. Tærskelværdien for vareindkøb er for kommunale myndigheder p.t. 1.535.844 kr.
Er den forventede kontraktværdi under EU’s tærskelværdi, men over 500.000 kr. vil kommunen have pligt til at annoncere varekøbet efter tilbudsloven.
Spørgsmålet om, hvorvidt en kommune er forpligtet til at lægge de enkelte institutioners indkøb sammen ved beregning af kontraktværdien, beror på en konkret vurdering. Der vil således som udgangspunkt være pligt til at lægge de enkelte institutioners indkøb sammen, medmindre den enkelte institution kan betragtes som en separat og selvstændigt handlende enhed.
Følgende elementer kan indgå i vurderingen af, om en institution skal betragtes som en separat og selvstændigt handlende enhed:
· Har enheden eget budget og finansierer den selv anskaffelsen
· Står enheden selv for udbudsforretningen og kan den bestemme, hvem kontrakten indgås med
· Er anskaffelsen beregnet alene til enhedens eget virke og ikke til hele myndigheden
· Har myndigheden ved uddelegering af indkøbskompetencen opgivet at udnytte sin position til at opnå stordriftsfordele
NÃ¥r en decentral enhed pÃ¥ baggrund af en konkret vurdering anses som en selvstændig udbyder, mÃ¥ den centrale myndighed opgive sin position til at foretage fælles indkøb og derved opnÃ¥ stordriftsfordele.â€
Jeg kan henholde mig til Konkurrencestyrelsens udtalelse.
Karen Jespersen